Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!
Licencēto makšķerēšanu vietu skaits Latvijā visu laiku mainās, bet par pēdējiem desmit gadiem tas ir pieaudzis vairāk, kā četras reizes. Lai ieviestu licencēto makšķerēšanu būtībā jāpiepildās vienam no nosacījumiem: jāierobežo zivju ieguve, jāierobežo makšķernieku skaits vai ir konkrētas prasības ūdenstilpnes aizsardzībai. Turklāt licencētās makšķerēšanas organizatoram paliek daļa no ienākumu par licencētās makšķerēšanas organizēšanu. Vismaz pēc likumdošanas licencētās makšķerēšanas ieviešanas pamats nav mērķis gūt ienākumus, bet gan uzlabot makšķerēšanas iespējas, racionāli izmantot zivju krājumus, iegūt līdzekļus ūdeņu apsaimniekošanai, regulēt makšķerēšanas ietekmi uz vidi un zivju krājumiem, veicināt reģionālo attīstību, lauku tūrismu, nodarbinātību un uzlabot ar to saistīto pakalpojumu kvalitāti.
Lai izvērtētu situāciju Latvijā tika izskatīti gandrīz visi uz 2011. gada beigām spēkā esošie licencētās makšķerēšanas nolikumi (konkrēti 69 gab.) un apkopojot informāciju tika iegūti sekojoši rezultāti:
Licencēto makšķerēšanu organizē
Reāli LM no valsts organizāciju puses organizē tikai 26% gadījumā pārejos gadījumos to organizē privātpersonas vai privātpersonu apvienības.
LM nolikumos minētās atkāpes no makšķerēšanas noteikumiem:
Vēl ir minētas atkāpes par makšķerēšanu pavasarī no krasta un laivas, par zušu licencēm, paliju ķeršanu, utt. bet tas netika apskatīts jo šādas atkāpes bieži neatkārtojās.
Jānorāda, ka aizliegums makšķerēt nakts laikā ir personas tiesību aizskārums, lai būtu šāds nosacījums, ir jābūt nopietnam pamatojumam, piemēram, dabas liegumam, kur ligzdo putni, bīstama ūdenstilpne, utt., bet ne LM organizētāja nespēja kontrolēt LM nakts laikā.
Dažās vietās (Mērsraga kanāls, Salacas upes licencētie posmi, Ventas upe no Kuldīgas rumbas līdz Abavas ietekai un Lielupes, Mūsas un Mēmeles upes posmi) ir minētas nedēļas dienas, kurās nevar makšķerēt, bet, ja šīs dienas ir svētku dienas, tad liegums makšķerēt vairs nav spēkā.
Salīdzinoši nesen publiski izskanēja viedokļi, ka murdi Buļļupē nosaka visas Lielupes zivju it sevišķi vimbu populāciju, bet neviens neminēja, ka 2011. gadā „Bauskas mednieku makšķernieku biedrība", kas organizē licencēto makšķerēšanu „Lielupes, Mūsas un Mēmeles upes posmos", kur LM sezona ir ik gadus ir no 1.aprīļa līdz 16.maijam (46 dienas), ir deklarējusi ieņēmumus par LM 9450.00 Ls, kas sastāda VISU sezonas pieejamo licenču pārdošanas summu. Jebkurš pats var parēķināt cik tonnu nārstojošo vimbu oficiāli tika noķertas, pat neņemot vērā maluzvejniecības koeficentu. Varbūt Lielupes zivju problēma ir tāda, ka Lielupes augštecē pārāk daudz izķer nārstojošās zivis, nevis vainīga ir uzpūstā murdu problēma Buļļupē?
Bez atkāpēm no makšķerēšanas noteikumiem ir arī pārējie makšķerēšanas nosacījumi,
Tādas prasības, kā nemēslošana, zālītes neizbraukāšana ar autotransportu, ugunskuru kurināšana neparedzētās vietās utt. ir pašsaprotamas tādēļ netika uzskaitītas. Īsti nav saprotama prasība izmantot tikai CSDD reģistrētus peldošos līdzekļus makšķerēšanai, kaut gan zvejniekiem tā ir obligāta prasība.
Licenču veidi un atlaides:
Vietu skaits kur var iegādāties licenci:
LM noteikumos nav vienotas nostādnes kam īsti piešķirt atlaides, vairākumā gadījumu atlaides tiek piešķirtas vietējo zemju īpašniekiem, vietējiem pagasta invalīdiem, sirmgalvjiem un bērniem, bet „svešajiem" invalīdiem, sirmgalvjiem un bērniem atlaides netiek piešķirtas. Šāda dalīšana svešos un savējos attiecībā pret šo sociālo grupu cilvēkiem ir atklāta personu diskriminācija.
Interesants ir Lingas ezera LM gadījums, ko organizē Lingas ezera īpašnieks un nomnieks Guntis Rāvis, dienas licence maksā Ls 10,00, bet bezmaksas gada licences, ir paredzētas tikai Lingas ezera īpašniekam un nomniekam un viņa ģimenes locekļiem. Diemžēl ar licencēto makšķerēšanu Lingas ezerā ir tā pašvaki, jo pēc atskaitēm 2011. gada pirmajā pusgadā vispār netika pārdotas licences, bet otrajā pusgadā pat tika pārdota VIENA licence par Ls 10.
Viena no dārgākajām licencēm ir gada licence Viesītes ezerā - 50 Ls (nedod tiesības makšķerēt maija mēnesī), Kaņiera ezerā zemūdens medību vasaras sezonas licence - Ls100, vienas dienas licence - Ls 30, Salacas upe Salacgrīvas novada administratīvajā teritorijā taimiņu makšķerēšanas sezonas licence - Ls 500.
Neviena licencētā makšķerēšana nenotiek, bez naudas līdzekļu ieņēmumiem, bet diemžēl ne visi licencētās makšķerēšanas organizatori sniedz atskaites par ieņēmumiem un dažiem pat tik slikti sokas ar LM organizēšanu, ka viņi spēj pārdot tikai dažas licences gada laikā.
Licencēto makšķerēšanas organizatoru ienākums gada laikā, pirms nodokļu nomaksas un iemaksas zivju fondā:
Lielāko LM organizatoru un ienākuma guvēju TOP 5.
Uz esošo brīdi likumdošanas līmenī īsti nav definēts cik efektīvai jābūt licencētai makšķerēšanai un kas ir atskaites punkts, lai LM būtu efektīva. Muļķīgi ir apgalvot, ka LM nav vajadzīga, bet vēl muļķīgāk ir uzskatīt, ka pie ienākuma līdz 1000 Ls gadā, kas ir vairāk nekā pusei no LM organizētājiem, reāli kaut ko var izdarīt zivju resursu labā. Visdrīzāk šeit ir redzama negodprātīga attieksme no daudziem LM veicējiem saistībā ar finanšu lietām un tā jau ir VID kompetence.
Piemēram zem Daugavas HESiem ir trīs licencētas makšķerēšanas vietas:
Ieņēmumu no šīm licencēto makšķerēšanas vietām visos trijos gadījumos ir līdzīgi, praktiski vienādi, tā arī būtu jābūt ja visur būtu vienādi nosacījumi, bet LM lejpus Rīgas HES ir vēl „Lašu licences" bonuss (dēļ „Lašu" licencēm Salacai otrais lielākais LM ienākums Latvijā), izdevīgs ģeogrāfisks stāvoklis (blakus Rīga ar daudz makšķerniekiem), utt. Ja VID veiktu šāda veida LM uzraudzību visdrīzāk tam būtu pāris jautājumu, ko uzdot „Vides aizsardzības asociācijai" un citiem LM organizatoriem.
Kopumā var secināt, lai uzlabotu licencētās makšķerēšanas kvalitāti nepieciešams radikāli pastiprināt kontroli par MK noteikumos un licencētās makšķerēšanas nolikumos noteikto prasību ievērošanu, pastiprināt pašu LM organizētāju atbildību, kā arī izstrādāt vienotus LM organizēšanas standartus, lai novērstu situācijas, kad jebkura „kaktu biedrība" var darīt ar valsts ūdeņiem visu pēc saviem ieskatiem.
Paldies par ļoti labi savilktu kopsavilkumu. Ja nebūtu īpašā uzbrauciena VAA beigās, kas piedod tādu nelabu tendenciozitātes un personīgā ienaida smaciņu , tad vispār būtu ideāli. Secinājums ir viens par ko jau te vīri sen cepas - LM, izņemot dažus retus izņēmumus, savā pašreizējā veidolā nan un nevar būt ne ekonomiski, ne kā citādi pamatojams un ir tikai vai nu pelēkās naudas "pumpītis" vai nu prihvatizācija "tikai savējiem". līdz ar to šī sistēma jālikvidē. Tagad vēl vajadzētu uztaisīt šitādu pašu kopsavilkumu par iekšzemes zvejniekiem - cik viņi nomaksājuši licencēs un nodokļos un ar tādu apvienotu papīrīti pie medijiem, valdības, Saeimas ar prasību šitos ūdeņu parzītus likvidēt.
imations- Kā zināms gan mēs- zivīm gan VAA ir sabiedriskā labuma guvēja statuss, tas nozīmē ka visas atskaites pārbauda netikai VID bet arī finanču ministrija, atskaites par naudas plūsmu ir obligātas kā jebkurai juridiskai personai. Licences lašiem pagājušo gadu netika pārdotas, tākā no tām ienākuma nebija un es arī paredzu ka nebūs. Būtu labi pirms apgalvot to ka tie paši 1000 ls neko nenozīmē LM organizētājiem apskatīt kas tiek darīts priekš tām teritorijām, vai tiek pildīti līgumu nosacijumi, vai tiek kontrolēts. Man piemēram vienalga ka ir LM kurās nav inspektoru, galvenais lai ir reāli nodrošināta kārtība, nav maliķu utt. Pēc Tevis teiktā sanāk tā ka lielie tikai dara darbu, tā nav ka tiem kuriem mazāk naudiņas mazāk strādā! Pasaki ka VAA nestrādā. Organizētāji ir pašvaldība bet nosacīta organizācija kas ir pilnvarota pildīt šo darbu. cenasun viss nolikums tiek saskaņots valsts iestādēs ZM; JIŪP; BIOR; Vides ministrijas Dabas aizsardzības departaments; RAPLAM; domes.
Analīze protams ir laba bet pieliekat klāt darbu analīzi un tad skatamies kas kur un kā. Šitais viss ir tikai apkopojums ko cilvēks aiz gara laika kautko savelk čumā un gudri saraksta. Informācija tiek pasniegta maldinošā tendencē, lai tik LM būtā sliktākā. Arī procenti tiek rēķināti kautkā mistiski, LM maksā kā kuri ir 30% ir 40% kādi vēl nodokļi???
Es izlasīju tikai līdz vienai vietai un sapratu ka šis raksts ir klaji meli jo nekad šis rakstītajs nav licenzi iegādājies, ir maliķis jo nekad nav licenci pircis kaut vai Salacā, kur licenze maksā 10lv par gadu un tie kas piedalās talkās upes sakopšanās pasākumos visiem licenzes ir par velti, bet šitas antiņs-maliķis izdomā savus ciparus un sasprauž batonus, ka tur licenze maksā 200 lvl,rakstītājs laikam ir sviestu saēdies vai vienmēr ir šmigā , jo par pārējām licenzētām vietām arī tuftā.
paiwrio-- Nu tagad Tev pī..... ir! Tevi izsmērēs un apēdī kopā ar minētajiem faktiem! :DDD
Oi, ka kadam negribas skirties no murdu licenzes un zvejas iekshejos udenos, pat mististu analizi uzcepis:) Kadi ienakumi ir tiklu licejiem gada? Un cik tonnas zivju netiek oficiali ierakstitas nozvejas zurnala? Par zemmeriem nerunajot... Tikliem vieta brivdabas muzeja, pie kulturvesturiska mantojuma.
Tie LM,ir pilnaa katlinja rijeeji.Bauro,ka LM,saliks plusus gan zivju resursos,gan arii kaartiiba buus.Meerkjis nav peljna.Nu,nu!Nez kaapeec LM ievies ziviigaakajaas vietaas,pie hesiem.Ieviesat LM,posmaa Skriiveri-Lielvaarde! :)))))Neizdeviigi,ne???Pie tam zivju maz un ieksaa laist arii negribaas.
Salacaa uz lasiisiem gan ir kaaposts!:))Un resursi pasi no juuras atnaak.:)
re ko izlasīju Aluksniesiem.lv
" Alūksnes novada domes teritoriālās komitejas jūnija sēdē šonedēļ diskutēja par pagastu pārvalžu teritorijās esošo ezeru apsaimniekošanu. Vienojās sākt kārtot dokumentāciju, lai visus novada ezerus nodotu apsaimniekošanā pašvaldības aģentūrai “Alja”, un nākotnē gādāt par to, lai visos novada ezeros, kur zvejas tiesības pieder valstij, notiek pakāpeniska pāreja uz licencēto makšķerēšanu, liedzot rūpniecisko zveju."
nu ko - ejam uz vispārējo licenzēto copi???
Bravo, beidzot jēdzīgi - analīze, plusi - mīnusi, viss vienkopus.