Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!
Ingus Dukaļskis
Pilna publikācija žurnālā Copes Lietas aprīļa numurā. Turpinājums žurnāla Copes Lietas maija numurā.
Katra uz ūdeņiem pavadītā diena mums kaut ko māca. Kāda atmiņā iesēžas mazāk, bet cita – gluži pretēji – tur paliek uz ilgu laiku. Nule minētā pavasara pieredze ir no tām spilgtajām.
Doma par ideālas magnētiskās sistēmas radīšanu, kura vienlīdz labi strādātu kā augumā lielākos, tā arī tievākos un mazākos vobleros, manā galvā dzīvo jau gadus 3–4 vismaz. Ko mēs vispār zinām par vobleru iekšām? To, ka vieni ir skaļāki par otriem. Tāpat mēs redzam, ka vizuāli ļoti līdzīgi vobleri lido pilnīgi atšķirīgi. Vieni gaisā kūleņo un rezultātā bieži ar āķiem ieķeras pavadiņā, kā rezultātā metiens ir bijis bezjēdzīgs, un tas ir jāatkārto. Tīrākā laika izšķiešana. Un ir tādi, kuri tālumā šaujas kā bultas. Šo tāllidotāju, lai arī pēdējā laikā ir kļuvis vairāk, uz kopējā fona joprojām ir salīdzinoši maz. Tad, lūk, skaidrs ir tas, ka šo vobleru uzbūvē paralēli kustīgajām vai fiksētajām bumbiņu sistēmām ir vēl kāda sistēma, kas nodrošina šādu lidošanu un stabilo spēli.
Lai skaidrība būtu pavisam pilnīga – skaņu vobleros rada bumbiņu saskaršanās. Savukārt klusajos vobleros bumbiņas ir fiksētas. Kuri labāki? Skaidras statistikas nav. Vieni teiks, ka uz lasi vai taimiņu ir vajadzīgs tikai un vienīgi klusais. Citi atkal dzīvo ar pārliecību, ka tieši skaņa līdakai vobleri ļauj pamanīt jau pa krietnu gabalu. Taisnība ir abās pusēs.
Atgriežoties pie magnētisko sistēmu tēmas, tad, kā jau pašā nosaukumā minēts, viena no šī mehānisma sastāvdaļām ir magnēts. Otra ir bumba vai cilindrs, ko magnēts pievelk. Tātad neatkarīgi no sistēmas uzbūves metiena brīdī bumba jeb cilindrs pārskrien uz astes galu. Tas arī kalpo par lidotspējas uzlabotāju. Smaguma centrs ir pārvietojies uz asti, kā rezultātā māneklis līdzīgi lodei burtiski aizšaujas, nevis gaisā vienkārši kūleņo.
Kādas tad magnētiskās sistēmas mēs zinām? Pirmā un izplatītākā ir mag drive, ko patentējis japāņu ZipBaits. Tās pamatā ir stieple, pa kuru slīd cilindrs. Metiena brīdī tas pārvietojas uz astes galu, ļaujot sasniegt aprakstīto lodes efektu. ZipBaits ražojumi ir pazīstami kā teicami lidotāji. Kas attiecas uz lielajiem un vidējiem, tad šī sistēma sevi attaisno ļoti labi, kvalitāte ir augstā līmenī.
Taču problēmas sākas ar mazajiem izmēriem. To gabarīti ir nelieli, un šādai stieples un cilindra sistēmai gluži vienkārši ir par maz vietas. Jau sākot ar 60 mm, cilindrs voblera astes galu vairs nesasniedz. Kas attiecas uz pavisam mazajiem foreļu un asaru vobleriem, tad cilindrs lidojumā apstājas jau vidusdaļā. Par lielāko problēmu es uzskatu to, ka berze, kuru veido objekta slīdēšana pa stiepli, ir tikpat liela kā spēks, ar kādu vobleris tiek izšauts no spininga. Attiecīgi nelielā kamera neļauj šo sistēmu pilnvērtīgi darbināt.
Tad, lūk, lai novērstu šo nepilnību un perfektu lidošanu nodrošinātu visiem vobleriem neatkarīgi no izmēra, es kopā ar savu japāņu voblerbūves inženieri Rīgas sadraudzības pilsētā Kobē pirms gada izstrādājām pilnīgi jaunu sistēmu ar nosaukumu magnetic cast system (MCS). Atšķirībā no iepriekš aprakstītās tajā netiek izmantoti bremzējošie faktori.
MCS pamatideja patiesībā ir ļoti vienkārša. Voblera galvas daļā vertikāli ir iekonstruēts magnēts, kas atgādina nelielu tableti. Metiena brīdī centrālajā kanālā esošā lode atraujas no tā un pārvietojas uz pašu astes galu. Rezultātā vobleris uz priekšu tiek dzīts ar trīs reizes lielāku paātrinājumu, nekā tas ir parasta voblera gadījumā. Brīdī, kad tas piezemējas ūdenī un copmanis sāk animāciju, lode momentā atgriežas atpakaļ galvgalī, kur pielīp pie magnēta un kļūst nekustīga. Tātad smaguma centrs atkal ir priekšpusē. Šī pozīcija voblerim nodrošina maksimāli stabilu un agresīvu spēli.
Lielākā MCS priekšrocība salīdzinājumā ar mag drive, pirmkārt, ir tieši tajā, ka šī sistēma reāli funkcionē visu izmēru vobleros. Otrkārt, lode vienmēr ātrāk pārvietosies pa brīvu kanālu, nevis pa stiepli, kura darbojas kā bremzētājs.
Nākamais loģiskais jautājums varētu būt: kādos tad modeļos ir jaunā MCS? Tie ir šīs sezonas trīs Lucky John jaunumi.
Basara Atkarībā no izmēra izvietojums sistēmā un bumbu skaits mainās.
Metienā paātrinājuma dēļ lode atraujas no magnēta un aizskrien uz asti,
un uz turieni pārvietojas arī smaguma centrs. Lodei, vobleri dzenot uz priekšu, tiek izslēgtas
jebkādas kūleņošanas iespējas. Kad sāk ietīt, lode atgriežas galvgalī un pielīp pie magnēta,
un smaguma centrs atkal ir mainījies – šoreiz par labu nevis metienam, bet animācijas
kvalitātei un stabilitātei.
Pirmais ir minnow klases vobleris Basara, kas šobrīd ir pieejams 90, 70, 56, 40 un 35 peldošajās un suspenderu versijās. Pašlaik secinājumus varu izdarīt pēc vienas pilnas sezonas spiningošanas.
Pagājušā gada aprīlī vobleris tika testēts Russian Bass līgā Kiprā. Krieviem, kā zināms, ir sava melno asaru ķeršanas līga, kuras pirmo kārtu viņi aizvada tieši Kiprā aprīļa pirmajā pusē. Mans paziņa Konstantins Kuzmins pēc brauciena basaru slavēja tieši lidotspējas sakarā. Ķeršanā no krasta šāds vobleris ir kā radīts. Basara 90SP ultravioletajā gaismā spīdošie 302 un 303. krāsojumi saulainā laikā esot bijuši vieni no rezultatīvākajiem mailes tipa grupā. Zinot, cik nopietni sportisti uztver mānekļu izvēli pirms mačiem, šāds vērtējums ir vairāk nekā pārliecinošs.
Tālāk sekoja maijs Burtniekā, kur četrās dienās 107. krāsojums man nesa apaļu simtu līdaku. Pēc šīm ugunskristībām vobleris vairs nebija atpazīstams. Cik lieli bija mani sirdsēsti, kad šo nu jau par relikviju uzskatāmo mānekli iestādīju turpat Burtnieka celmā. Basara savas ķeršanas īpašības demonstrēja arī Rušonā, kur, tieši pateicoties šim voblerim, mana ekipāža ieguva 3. vietu Latvijas čempionāta trešajā kārtā spiningošanā no laivas. Rudenī mans draugs Armands Romanovs šo vobleri atklāja lašveidīgo spiningošanā. Lašenieki, kā zināms, ir noslēpumaini ļautiņi. Daudz nerunā. Taču telefonā iesūtītās bildes pasaka, ka 103. krāsojums ir bijis ļoti rezultatīvs.
Kā redzat, Basara lietojums ir ļoti plašs. Es ar nolūku vēl nepieminu asaru un ruduļu tēmu, kur šī paša modeļa 70, 56. un 40 mm izmēri pagājušajā sezonā ir sagādājuši ne vienu vien pārsteigumu. Basara ir ļoti pakļāvīgs vobleris. Tā atkošanai nav vajadzīgs ilgs laiks. Tāpat arī animācijas varianti, kas līdz šim ir bijuši rezultatīvi, savā būtībā ir bijuši ļoti atšķirīgi. Tas savukārt vēlreiz parāda, ka vobleris ir universāls un paklausa teju jebkura spiningotāja rokrakstam.
Dizains šai gadījumā ir unikāls, un to līdzīgi kā MCS mēs esam radījuši kopā ar manu japāņu draugu Seiji. Kas attiecas uz lidošanu, tad novērtēšanu atstāšu katra paša rokās. Vien piebildīšu, ka būsiet pārsteigts.
Otrs modelis ir pieskaitāms pie shad klases. Vobleris, kuram piemīt pašam sava pietiekami aktīva spēle un kuru vajadzības gadījumā ir iespējams papildināt ar rāvieniem. Ļoti piemērota ir Anira pavasarim.
Patiesi viegli vadāms, to var pietiekami vienkārši izdancināt praktiski ar jebkuru kātu, un tas jau ir liels pluss tiem spiningotājiem, kas uz copi parasti dodas ar vienu, lielākais diviem kātiem. Kas attiecas uz lidošanu, tad arī tā ķermenī ir iebūvēta piesauktā MCS. Šis ir viens no labāk lidojošajiem shad klases pārstāvjiem, ar kādu man ir nācies saskarties.
Anira ir pieejama trijos izmēros un tikai kā suspenderis. 69 mm versija ir klasika, ķerot līdaku. Savukārt 49 mm ir neaizstājams, ejot uz asari, foreli un sapalu. Mazākais 39 mm ir aprīkots ar dziļo mēli, kas to ļauj vadīt līdz metra dziļumam. Kas attiecas uz 69. izmēru, tad tas šajā pavasarī sevi diezgan nopietni pieteica arī lašveidīgo spiningošanā. Tam piemīt visas vajadzīgās īpašības, lai darbotos arī upē. Lido tālu un precīzi. Tāpat tas veiksmīgi tiek galā arī ar vidēju straumi.
Trešais jaunums šajā ģimenē ir Haira.
Haira Tiny Shallow Pilot šķērsgriezumā. Tajā ir ietvertas divas inovācijas. Pirmā – magnēta
un lodes sistēma, kas voblerim ļauj lidot tālāk nekā tā līdziniekiem. Otrā – zem zoda piestiprinātā volframa lode, kas atbild par spēles stabilizēšanu gan straumē, gan stāvošā ūdenī.
Rezultātā nelielais kranks gan izcili tālu lido, gan vibrē īpaši agresīvi un stabili.
Kas attiecas uz šo sezonu, tad pieejama ir pirmā sērijas modifikācijas: Haira Tiny Shallow Pilot un Haira Tiny Plus One. Kas tie par zvēriem? Sākumā ar lietojumu un parametriem.
Haira Shallow Pilot ir kranks, kas ir radīts seklūdenim. Vārds Tiny apzīmē pašu mazāko sērijas brāli – 33 mm. Vobleris peldošā versijā un ar iegrimi līdz 20 cm. Tagad pats interesantākais! Haira ir aprīkota uzreiz ar divām kranku inovācijām. Pirmām kārtām tā ir MCS, kas ir vistiešākajā veidā atbildīga par mazā dauzoņas lidošanu ne tikai tālu, bet arī precīzi. Savukārt otra inovācija šo vobleri padara par visaktīvāko vibrētāju, kāds līdz šim redzēts.
Outside stabilizer system (OSS) izstrādes pamatā ir aprēķins. Respektīvi – pētījums, kura ķermeņa vieta šāda veida voblerim būtu jāaprīko ar stacionāro svaru, lai tas radītu optimālu spēli. Izrādās, šis punkts atrodas akurāt zem zoda. Tieši tāpēc, lai Haira spēle vienlīdz noturīga būtu kā stāvošā ūdenī, tā straumē, zem zoda ir iemontēta volframa lode. Bumbiņas novietojums nevis iekšienē, bet gan ārpusē ir pilnīgs voblerbūves jaunums. Ūdenī Haira aiz sevis dzen vilni jeb ūsas.
Shallow Pilot versija ir īsts killers visos mūsu piejūras seklajos ezeros. Savukārt ar Plus One versiju, kas apzīmē iegrimi līdz metram, esiet gatavs brīnumiem kā upē, tā ezerā. Starp citu, ja arvien sapņojat par sapalu, ruduli vai to pašu foreli, noķertu uz vobleri, tad Haira ir laba tieši šīm zivīm.
Mazliet par izcelsmi. Kā jau minēju un to, domājams, pavisam drīz novērtēsiet arī jūs pats, šis ir augstākās kvalitātes etalons. Gribu uzsvērt, ka šīs ir tieši mūsu, letiņu, izstrādes. Vobleru presformas ir izveidotas Japānā, precīzāk – Kobē, vienos un tajos pašos apstākļos ar Smith, Gan Craft un Tsunekichi produktiem. ABS materiāla liešana formās un voblera iekšu konstruēšana norit Japānas pilsētā Vakajamā. Savukārt pakošana – Ķīnā, slēgtā rūpnīcā, kur savu veikala izskatu iegūst visi Smith, Pontoon 21, Jackall, Zipbaits un Bassday vobleri. Šāda soļa pamatojums ir pavisam vienkāršs: fasēšanā var iesaistīt daudz lētāku darbaspēku. Turklāt iepakojums Japānā maksā pat 8 reizes vairāk.
Basara ir Rigge kopija, šodien veikalā aplūkoju. Bet nu, ja kvalitātes ziņā izrādīsies tik pat labs, tad jau labi.