Veidosim saturu kopā!
  • Jūsu novadā gaidāmas vai jau aizvadītas copmaņus saistošas aktivitātes?
  • Jums ir viedoklis par copmanim aktuālu tematu?
  • Esat izbaudījis aizraujošu copes piedzīvojumu?

Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!

Jaunākie komentāri

Seko līdzi

RSS barotne
Seko līdzi jaunākajiem CopesLietas.lv biedru rakstiem sev ērtā veidā izmantojot RSS barotni.
Inventārs | 31.maijs 2021, 14:47 | Komentēt | 1802 skatījumi

Par BFS tehniku – 1. daļa

Sākumā jāsaprot kas vispār ir šī tehnika. BFS (Bite Finesse System) saīsinājums, saviem vārdiem, nozīmē cope ar viegliem mānekļiem. Viegls te ir domāts sākot ar 1 gramu, citreiz pat zem 1 grama svaram. Šī tehnika paredz, ka tiek izmantots multiplikators, un attiecīgi spinings, paredzēts multam. Tehniku kā tādu, pirmie sāka izmantot japāņi, savu bassu copei. Šo zivi, bieži vien, nākas ķert ar viegliem mānekļiem, līdz ar ko termins finesse ir labi iedzīvojies bassu copē. Bet ne tikai. Ātri vien šī tehnika pārgāja uz citām mērķa zivīm – forelēm. Šobrīd foreļu copē, Japānā, noteikti dominē multi, attiecīgi BFS tehnika. Aiz okeāniem, Amerikā, arī ātri vien tika adaptēts BFS stils, tai pašā bassu copē. Un tikpat ātri, tas pārnesās uz citām zivju sugām. Šobrīd, globāli, ar BFS tehniku ķer lielākajā daļā kontinentu, turklāt ķertas tiek visdažādāko sugu zivis, sākot ar pāvu asariem (peacock bass) līdz mūsu pašu asariem, nerunājot par mazajiem lašveidīgajiem.

Spolei, šajā gadījumā multam, ir izšķiroša nozīme. Nedaudz paskaidrošu. Pamatā multi, lielākā daļa, ir domāta smagākiem mānekļiem, vai arī tā saucamajiem standarta svariem. Lielākoties virs 10 gramiem. Un arī šeit ir jautājums kāds ir konkrētais modelis, jo ne visi multi spēs labi mest arī šos 10 gramus, toties ar 30 gramiem nebūs nekādas problēmas. Un lūk, šis ir lielākais izaicinājums – mults, kurš ir spējīgs darboties ar svariem, nosacīti, līdz 10 gramiem. Daudzus gadus atpakaļ tādas spoles bija maz pieejamas, turklāt liela daļa, lai arī ražotāji solīja ka spēs, tomēr nespēja darboties ar šādiem svariem. Otra galējība bija, ka spole spēj mest 3 gramus, bet lai to izdarītu, bija ļoti labi jāpārvalda mešanas tehnika, bremzes, kā arī jāpiemeklē spinings. Laikam ejot viss mainās, un šobrīd ir gana plašs piedāvājums, no visiem lielajiem zīmoliem, tieši uz BFS multiem. Noteikti gribu atzīmē, ka šie multi ir salīdzinoši dārgi. Tas ir tāpēc, ka spolēm ir jābūt zināmam īpašību un mehānismu kopumam, kuri noteikti nav lēti. Šobrīd gan ir pāris spoles, kā, piemēram, Shimano SLX BFS, kuras ir salīdzinoši budžeta klases, tomēr spējīgas tikt galā ar šiem vieglajiem mānekļiem.

Noteikti apskatīsim virkni multu modeļu, arī kurus es esmu pats lietojis, lai saprastu kādi ir plusi vienam vai otrai modelim, un uz ko vērst uzmanību. Vispārēji varu teikt, ka, pirmkārt, lai atvieglotu dzīvi, zīmoli, pie attiecīgiem modeļiem, norāda šo saīsinājumu – BFS, citi raksta finesse, vai citi vārdu light. Pamatā, šai tehnikai paredzēti multi, ir viegli. Daudzi modeļi sver 130 gramus, citi 160 gramus, bet ir arī virs 200 gramiem smagas spoles. Svars pamatā ir domāts lai atvieglotu kopējo komplekta svaru, kuru minimāli jūt. Attiecīgi no svara izriet, ka pamatā BFS multi ir zemprofila, turklāt paši korpusi ir izgatavoti no dažādiem kompozīt materiāliem. Pavisam dārgie multi, jau ir ar magnija korpusiem. Bet ir arī apaļie, muciņu tipa multi, Calcutta Conquest BFS laikam ir pats populārākais piemērs. Mults, ne mazākā izmēra, ar metāla korpusu, bet spēju mest 1 gramu smagus mānekļus. Ja runājam par jaudu, tad mults joprojām saglabā savas jaudas īpašības, tiesa jāsaprot, ka dēļ vieglajiem korpusiem, šos multus nevar salīdzināt ar citiem, standarta. Piemēram, darba bremžu vilkmes jauda parasti ir aptuveni 3 kg. Tas nozīmē, ka ja ķerot ar vieglajiem mānekļiem, pieķersies arī lielāka zivs, ar to varēs tikt galā, ja, protams, izturēs aukla, kura arī tiek izmantota plāna. No pārnesumu puses, šiem multiem pamatā ir ātrie, 6.x, 7.x un arī 8.x. Kā jau minēju, BFS daudz tiek izmantots upēs, un vietās ar spēcīgām straumēm, attiecīgi ar šādiem pārnesumiem ir labāk darboties. Runājot par tālmešanas bremzēm, pirmkārt jāsaprot, ka šie multi nav tendēti uz maksimāli tāliem metieniem. BFS neparedz to, ka 1 grama svars lidos 50 un vairāk metrus. Šīs tehnikas āķis slēpjas citos momentos, par kuriem smalkāk nedaudz vēlāk. Metiena attālumi parasti svārstās 10-20 m robežās, un faktiski neprasās tālāki. Tālmešanas bremzes tiek izmantotas gan centrbēdzes, gan magnētiskās, gan sava veida, hibrīda – magnētiskās bremzes, kurās parādās arī centrbēdzes bremžu iezīmes (Shimano FTB sitēma). Faktiski bremžu izvēle ir atkarīga no konkrēta zīmola. Daiwa izmanto tikai magnētiskās, Shimano un Abu Garcia – centrbēdzes un hibrīda. Kura labāka? Šī ir subjektīva lieta. Man ir bijuši multi ar visām trīs bremžu sistēmām, katrai bija savi plusi un mīnusi. Laikam jau jāsaka ka šobrīd Shimano FTB hibrīd bremzes man liekas vislabākās.

Un pēdējais, bet ne mazāk svarīgais faktors, ir auklas kasete. Lūk šis ir ļoti izšķirīgs punkts. Tātad ir jāatceras pamata vajadzības – viegls svars, labs metiena attālums, plānas auklas. Izejot no šiem punktiem, varam saprast kāpēc un kādas kasetes izmanto ražotāji. Lai aizmestu vieglos svarus, ir nepieciešama maza griešanās pretestība, attiecīgi kasetei ir jābūt ļoti vieglai. Šobrīd, jau standartā, kasetes sver 6-8 gramus (bez auklas), bet mainot tās uz specializētu zīmolu ražotajām, svars var samazināties pat līdz 4-5 gramiem! Pamatā izmanto 31-32 mm diametra kasetes, bet ir multi, kuriem ir 28 mm kasetes. Tiesa par tik mazām kasetēm ir jautājums, vai tiešām viņas nenorauj metiena attālumu. Turklāt visas kasetes ir ar mazu auklas ietilpību – kā piemērs, 8lb aukla 45 metri. Daudzi ražotāji pat nerekomendē tīt vairāk par 40-45 m auklas uz kasetes, jo tādejādi tiek dots papildus svars kasetei, un var ciest metiena attālums. Pašam multam, un it sevišķi kasetei ir jābūt ar dārgiem, augstas kvalitātes un precizitātes veidotiem gultņiem. Nu jau ar šo momentu, reti kurš ražotājs grēko. BFS multi noteikti ir tie, kurus to īpašnieki uzlabo, turklāt bieži vien ļoti daudz. Un uzlabojumi pamatā skar tieši auklas kasetes maiņu, un gultņu maiņu, vai arī pielikšanu klāt. No analogajām kasetēm, arī šeit izceļas tāds zināms zīmols, kā Avail, kurš piedāvā ne tikai kasetes, bet arī dažādus bremžu blokus, savādākus magnētus, un arī vizuālās detaļas – rokturi, knobi, korpusa elementi. Jāpiemin, ka visas šīs lietas ir dārgas, pat ļoti. Ja skatāmies no Ķīnas ražotājiem, tad Roro šobrīd noteikti ir līderis kasešu ziņā. Zīmols piedāvā daudziem multiem kasetes, kuras ir kvalitatīvi izgatavotas, ļoti vieglas, turklāt par ļoti pieejamu cenu. Tikpat svarīgi ir ar kādām smērēm un eļļam mults tiek smērēts un eļļots. Šobrīd ir pieejamas ļoti “vieglas” smēres un šķidras eļļas, kuras rada minimālu pretestību, mehānismā, tiesa arī prasa biežu maiņu un pārbaudi. Toties multam mainās gaita un copēt ir krietni patīkamāk.

Ir laiks apskatīt konkrētus multu modeļus. Sāksim ar Shimano Aldebaran BFS. Mults kurš tika izlaists 2016. gadā, attiecīgi ir liela iespēja sagaidīt jaunās paaudzes modeli jau pavisam drīz. Jāsaka ka toreiz, un arī šobrīd, mults ieviesa daudz jaunu lietu. Pirmkārt jau svars – 130 grami! Viennozīmīgi vieglākais mults! Korpuss ir salīdzinoši mazs, un pašu spoli rokās praktiski nejūt. Izgatavots no magnija, kas arī ļāva sasniegt tik mazu svaru. Šis bija pirmais mults kuram tika izmantota FTB tālmešanas bremžu sistēma. Šī sistēma, manā skatījumā, ir vislabākā, tieši ja skatāmies uz BFS tipa multiem. Lielākie plusi ir metiena attālums, ērtā regulēšana, kā arī tas, ka FTB ir sekmējis atvieglot auklas kaseti. Šī ir magnētiskā bremžu sistēma, turklāt pats magnētu bloks atrodas multa sānu vāciņā, un par induktoru kalpo pati auklas kasete. Vāciņā atrodas 8 magnēti, kuri ir novietoti kustīgajā daļā, četri augšpusē, un četri apakšpusē. Kad auklas kasete sāk griezties, turklāt griešanās ātrums tiek sasniegts maksimāls, tad šie magnēti izbīdās uz āru, un sāk bremzēt kaseti. Šādā veidā tiek novērsta pārbēdze, un attiecīga auklas sapiņķerēšanās. Papildus šo magnētu bloku var regulēt ar ārējo regulatoru, kurš izbīda vai iebīda magnētus tuvāk sānu vāciņam, attiecīgi mainot bremzēšanas spēku. Vēl ir opcija, daļa magnētus izņemt laukā, un šādā veidā regulēt bremzēšanas spēku. Magnēti tiek apzīmēti ar N un Z burtiem, lai nesajauktu secību. Kopumā FTB ir ērti lietojama. Sistēma pieļauj daudz regulācijas variantus, toties, ja nevēlamies iedziļināties, pilnīgi pietiek ar multa ārējo regulatoru. Kā jau minēju, no šīs sistēmas iegūst arī auklas kasete, kur sver tikai 7.2 gramus, bez gultņa. Kasete ir no magnija, ar daudz caurumiem, un bez induktora. Šis induktors arī dod papildus svaru. Tā vietā, kasetes mala, tuvākā pie magnētiem, ir atstāta bez perforācijas, un kalpo kā induktors. Gudrs risinājums! Pati kasete ir 32 mm un 22 mm plata, sekla. Aldebaran BFS tiek piedāvāts ar diviem pārnesumiem XG 8.1:1 un ar 6.5:1. Auklas uzklājējs tiek izmantots Shimano ierastais, apaļas formas, bet ar konusu, uz ārpusi. Šis risinājums nodrošina brīvu auklas iztīšanos, un sekmē tālāku metienu. Jāsaka ka konuss tāpat nav tik plats, kā Daiwa T-Wing auklas uzklājējs. Bez šīm lietām, Aldebaran BFS ir gan labi zināmā X Ship tehnoloģija, gan pinjons, kuru atbalsta gultņi, tādējādi panākot ļoti vieglu kasetes griešanos. Cenas ziņā multu es liktu pie vidēji dārgiem, bet tas tāpat ir virs 400 Eiro. Es uzskatu ka šobrīd, Aldebaran BFS, no zemprofila multiem, ir labākais, kas pieejams tirgū. Kā jau minēju spole nav pati jaunāka, un man liekas ka nākošgad, pašā sākumā, Shimano varētu prezentēt jauno paaudzi šīm spolēm.

Sava veida pretstats ir Calcutta Conquest BFS, kurš šobrīd noteikti ir populārākais mults, starp apaļajiem, muciņas tipa. Jāsaka gan ka korpuss nemaz tik liels nav, un par spīti izskatam, mults sver 200 gramus. Multam ir metāla korpuss, kuram sānu vāks ir samazināta izmēra, lai rokai būtu ērtāk, un vieglāk būtu darboties. Ir gan X Ship, gan arī Micromodule pirmās paaudzes, precīzie zobrati. No galvenajām iezīmēm, spolei ir tāda pati FTB tālmešanas sistēma, kā jau augstāk minētajam Aldebaran BFS. Un arī auklas kasete ir tikpat viegla, bez induktora. Mults ir ērti lietojams, ērti regulējamas bremzes. Lielākā atšķirība ir pats korpuss. Kā jau iepriekšējā blogā biju iztirzājis šāda tipa multus, japāņiem ir sava veida fetišs uz tiem. Un Calcutta BFS popularitāte to arī pierāda. Arī šis mults maksā virs 400 Eiro.

Nedaudz par Daiwa spolēm. Man pašam pirmais BFS mults bija Daiwa T-3 Air. Tolaik spole maksāja ļoti daudz, uz to brīdi likās ka izpildījums ir ļoti pats labs, bet tie laiki ir pagājuši. Aktuālie Daiwa modeļi nu jau krietni pārspēj T-3 Air mešanas īpašības. Paralēli vēl man bija SS mults, kurš man patika krietni labāk. Šobrīd Daiwa piedāvā vairākus modeļus – Alphas Air TW un Air Stream, Steez Air un SV Light Ltd. Alphas ir salīdzinoši veca multu sērija, kura pēdējos gados tiek atdzīvināta. 2019. gadā mums tika piedāvāts Alphas CT SV mults ar ļoti kompaktu korpusu, un pēc tam 2020. gadā tika izlaisti veseli trīs modeļi – Alphas SV TW, ar klasiko SV konceptu. Un divi Air modeļi – Alphas Air TW un Alphas Air Stream. Lai arī bāzes ir vienādas abi šie multi atšķiras gan tehnoloģiju ziņā, gan arī cenas.

Alphas Air TW ir alumīnija korpuss, multam ir 28 mm diametra auklas kasete, kura izgatavota no G1 dūralumīnija, un ir ļoti viegla. Neierasti ir tas, ka šo kaseti ir veidojis KTF (Karil Tuned Factory), zīmols, kurš piedāvā uzlabotas kasetes, daudziem Daiwa spoļu modeļiem. Šī kasete, ar visu gultni, sver 8 gramus. Par metiena attālumu atbild Air Brake magnētiskā tālmešanas sistēmā. Šī sistēma ir līdzīga SV, proti, auklas kasetei ir induktors, kurš pie noteikta ātruma, izvirzās, lai saskartos ar sānu vāciņā esošajiem magnētiem, un tādejādi tiktu bremzēta auklas kasete. Prakse šī sistēma strādā labi, var ātri piešauties. Ir papildus ārējais regulators, kurš izvirza vai ievelk iekšā magnētu bloku, esošu multa sānu vākā. Tiesa sistēma nav jauna. Manā vecajā SS multā, bija tieši tāda pati, nerunājot par T-3 Air esošo SV. Pēc nosaukuma ir skaidrs, ka ir izmantots T-Wing auklas uzklājējs, kurš ir plats, un sekmē labu auklas notīšanos. Tīri praksē es gan neesmu novērojis, ka palielinātos metiena attālums dēļ šīs tehnoloģijas. Darba bremzes ir precīzās UTD, tāpat spolei ir Zero adjuster kasetes bremzes regulators. Īsāk sakot, šo nevajag regulēt, pilnīgi pietiek atstāt jau rūpnīcas iestatījumus, lai varētu labi darboties ar multu. Spole sver 160 gramus, tiek piedāvāta tikai ar 8.6 pārnesumu. Viena lieta, kura varētu nepatikt, ir tas, ka mults nav ražots Japānā, lai gan par pašu salikšanas kvalitāti, šaubas nav, viss ir līmenī! Ja salīdzina kataloga cenas, tad šis mults ir pavisam nedaudz lētāks, nekā Aldebaran BFS. Esmu darbojies ar abiem – ir vērts piemaksāt par Aldebaran BFS.

Otra modifikācija ir Alphas Air Stream Custom. Pats ražotājs šo multu klasificē, kā pirmo, cilvēkam kurš sāk aizrauties ar BFS tehniku. Vizuālais noformējums un arī nosaukums vedina domāt vairāk par foreļu tēmu, upēm. Spole ir ar eleganti zaļiem sānu vākiem, kā arī ar korķa knobiem. Vizuālais man patīk! Spole ir vedota uz vecās Alphas Air korpusa bāzes. Multam ir alumīnija korpuss ar Zaion materiāla sānu vākiem. Tas ir darīts, lai spētu saglabāt mazu svaru, kurš ir 165 grami, tātad par 5 gramiem smagāka nekā Alphas Air TW. Daiwa uzsver, ka spolei ir 80 mm rokturis, veidots no oglekļa, kas arī palīdz samazināt svaru. Spolei ir 31 mm diametra auklas kasete, arī no G1 dūralumīnija veidota. Pati kasete balstās uz gultņa, attiecīgi tā griežas maksimāli viegli. Ražotājs norāda ka izmantojot pītās auklas plānākas par 6lb, var notikt auklas kasetes deformācija. Šāda lieta jau tika iepriekš novērota vairākām Daiwa un arī Avail auklas kasetēm. Pītā aukla uzsūc ūdeni, un attiecīgi piebriest. Bet kad aukla izžūst, tad viņa attiecīgi saraujas. Un ja slapja aukla ir ļoti cieši uztīta uz kasetes, tad auklai žūstot, tā vienkārši deformē plānos savienojumus. Var izklausīties jocīgi, bet tā tiešām notiek. Šīs auklas kasetes ir ļoti, ļoti plānas un vieglas. Pašas kasetes svars ir 9.15 grami, un 7.5 grami bez gultņa. Ļoti smags gultnis, un nomainot kaseti, uz vieglāku, kaut vai Roro, mults tikai paliks labāks. Jāatceras, ka šis mults ir paredzēts tikai saldūdenim. Bet tālmešanas bremžu sistēma šeit ir vienkāršota, ar fiksētu induktoru, turklāt indukturos ir maksimāli tālu no kasetes. Tātad regulācija tiek veikta ar ārējo regulatoru, un magnētu bloks tiek izvirzīts vai ievilkts vajadzīgajā pozīcija. Pats induktors, kā tas ir ar Air Brake sistēmu, nekustās. Šāda ražotāja izvēle tiek pamatota, ar to ka, nav nepieciešami tāli metieni, bet tiem ir jābūt precīziem, bet iespējamajām pārbēdzēm. Attiecīgi šāda bremžu sistēma to nodrošina. Darba bremzes ir UTD, kuras ir precīzas un viegli regulējamas. Mults tiek piedāvāts ar 7.2 pārnesumu. Jāpiezīmē, ka šī spole ir ražota Japānā! Runājot par cenu, starpība starp abiem multiem ir ap 60 Eiro. Lai arī šis tiek pozicionēts kā mults tiem copmaņiem, kuri tikai sāk darboties BFS tehikā, un kopumā arī lietotāju atsauksmes ir labas, es laikam izvēlētos vai nu Alphas Air TW vai arī Aldebaran BFS!

Cits stāsts ir par Daiwa flagmaņiem – Steez Air un SV Light Ltd. Steez ir Daiwa flagmanis, attiecīgi šīs ir otrā paaudze tieši BFS tipa Steez multam. Multam ir magnija korpuss ar alumīnija sānu vākiem, attiecīgi panāktais svars ir tikai 135 grami. Multa izmērs ir norādīts 500, un jāsaka ka mults fiziski ir mazs. Par izturību gādā galvenie zobrati, kuri ir no G1 dūralumīnija veidoti. Tiek piedāvātas divas pārnesumu opcijas – 6.8 un 9.1. Pēdējais ir ļoti ātrs pārnesums, un šāds reti sastopas multiem. Bet ja paskatāmies, cik daudz auklas tiek ietīts ar vienu roktura apgriezienu, tad redzams ka tikai 80 cm, un varētu gaidīt vairāk. Tiesa jāņem vērā, ka auklas kasetes diametrs arī ir mazs. Jāsaka ka šis mults ir pozicionēts tieši bassu copei. Multam ir Air Brake magnētiskā tālmešanas bremžu sistēma. Par tās darbības principiem biju rakstījis augstāk esošā paragrāfā. Auklas kasete ir 28 mm diametrā, no G1 dūralumīnija. Attiecīgi arī šis elements ir maksimāli viegls. Kasete balstās uz gultņa, griešanās pretestība ir minimāla. Ražotājs norāda ka mults met svarus no 1 grama. Darba bremzes ir UTD, tāpat ir izmantota Zero Adjuster auklas kasetes bremze. Protams, neiztikt bez T-Wing auklas uzklājēja. Jāsaka ka cenas ziņā šis ir ļoti dārgs mults, par kura izpildījumu domas dalās. Man bija doma iegādāties šo Steez Air, bet pagaidām izskatās ka tomēr nesperšu šo soli!

Un pēdējā spole šajā apskatā, ir SV Light Ltd. Šis mults ir tapis sadarbībā ar Daiwa pro staferi Toshinari Namiki. Lieki piebilst ka šis ir cilvēks ar lielu autoritāti bassu copē Japānā, un ne tikai. Kā nekā O.S.P. zīmola voblerus labi zinām arī pie mums! Tātad mults ir domāts BFS tehnikai, turklāt tieši bassu copei. Par pamatu ir ņemts lieliskais SS Air mults. Šī versija ir tikusi pie citas kosmētikas, izmantotajiem materiāliem, un, protams, cenas. Korpuss ir izgatavots no Air Metal jeb magnija, bet sānu vāki – no alumīnija. Lai vēl atvieglotu spoli, pat darba bremzes zvaigzne ir no Zaion kompozīta, līdzīgi kā SS Air. Svars spolei ir 148 un 153 grami, atkarībā no pārnesuma. Multam ir izmantots SV koncepts, kurš paredz maksimāli vienkāršu lietošanu, kā arī plašāku izmantoto svaru diapazonu. Kā jau iepriekšējiem, arī šis mults esot spējīgs mest sākot ar 1 gramu smagiem mānekļiem. Auklas kasete ir 32 mm diametrā, pēc SV koncepta veidota, bet no G1 dūralumīnija. Kasete noteikti ir smagāka nekā Alphas Air TW un Steez Air. Arī šeit kasete balstās uz gultņa, attiecīgi griešanās pretestība ir minimāla. Un, protams, UTD darba bremzes. Mults tiek piedāvāts divos pārnesumu variantos – 6.3 un 8.1. Arī šī spole noteikti ir no augstā cenu plaukta, bet spriežot pēc lietotāju atsauksmēm, to ir vērts iegādāties. Neliegšos ka es uz šo spoli skatos, tiesa manuprāt, šeit uzreiz prasītos mainīt auklas kaseti, lai tā būtu daudz seklāka.

Esam apskatījuši spoles, bet paliek vēl pāris svarīgas inventāra daļas – spiningi un auklas. Par cik šis blogs tāpat ir sanācis garš, tēmu sadalīšu, un nākošais blogs būs veltīts abām pārējām inventāra sastāvdaļām! Ceru ka varbūt nedaudz esmu pavēris priekškaru BFS copes stilam, un iespējams kādu no jums ieinteresējis!

@Mārtiņš Babris

Par BFS tehniku – 2. daļa

 
 
Novērtē rakstu:
  • Vērtējums ir 5 no 5
(2 balsis) - lai vērtētu, nepieciešams reģistrēties
[0] Komentāri
 
Nav pievienotu komentāru. Esi pirmais!
Uz augšu
 
Creative templates for Google Ad Manager