Nazis
Enkuru lieto, lai noturētu jahtu uz vietas vai arī lai izdarītu dažādus manevrus. Enkurs, kas ar ķēdi vai trosi saistīts pie jahtas, ierokas gruntī un notur to uz vietas. Ir dažādi enkuru tipi. Plaši izplatīts ir parastais jeb admiralitātes enkurs. Tas sastāv no kāta jeb dilba, šķieta jeb šķērša, iekabes un ragiem jeb zairiem. Enkura ragi nobeidzas ar t.s. lāpstām jeb ļepām, kuru galā ir t.s. purns. Enkura šķietā izveidota acs un pierīkota ķēdīte ar sprūdu. Admiralitātes enkura detaļas ir nekustīgas, izņemot enkura šķietu.
Daudzburu enkurs jeb drāga ir ar trīs līdz sešiem ragiem, kas visi ir nekustīgi. Tas domāts galvenokārt nogrimušu priekšmetu izcelšanai.
Bojenkuri var būt divējāda veida: skrūvjenkurs, ko lieto pontonu tiltiem un sēņkurs, kas ļoti noturīgs mīkstā, dubļainā gruntī.
Bez jau minētiem enkuriem ir vel pazīstami šādi: Trotmana, Martena, Holla-Marella, Visbona u.c. enkuri, kas galvenokārt domāti lielam jahtām, kuģiem. 1821 g. Hankins konstruēja jaunas formas t.s. patentenkuru, kura abi zari gruntī iegrima vienlaikus. Arī tas bija domāts galvenokāt kuģiem. Enkura kāts ir divdaļīgs, bet ragu vietā ir tikai lāpstas. 1937.g. parādījās Groskopfa konstruētais četrzaru saliekamais enkurs un 1939.g. Danforta konstruētie jauna veida enkuri. Tie sastāv no kāta, plānām un garām, kustīgām lāpstām. Enkura konstrukcija dod iespēju lāpstām ietriekties gruntī ar visizdevīgāko leņķi. Šo tipu izgatavo dažādos veidos un lielumos, kas piemērojami gan jahtām, gan kuģiem. Danforta tipa enkuri tagad izplatīti arī burāšanā. Tos var izgatavot no nerūsējoša, profilēta tērauda skārda. Šāds 4 kg smags enkurs notur 500 kg lielu svaru. Mazāku laivu enkurs sver tikai 2 kg. Pats pēdējais, Benzona enkurs, konstruēts 1954.g. Enkura kāts ir divdaļīgs un izgatavots no apaļas tērauda caurules vai stieņa. Starp abiem enkura kāļiem brīvi pārvietojas enkurķēdes gredzens. Ja gredzens ir kātu brīvajā galā, enkurs ierokas gruntī, bet, ja tas nonāk pie lāpstām, enkuru var izcelt. Enkura šķērsis apvienots kopā ar lāpstām.
p.s.
Pats tak saproti,ka ķieģeļus,diskus un citus verķus,sovdepa cilvēki izmanto kā atsvaru.Kurš neļauj peldlīdzeklim brīvi pārvietoties.
Tev kā inspektoram vajag zināt,par ko copmaņus jakarēt un par ko pomilovatj!!!
:)))
17.septembris 2011, 17:33 |
links