Laivas un to motori

Skatos, te sācies neliels cepiens par laivas motora eļļām, kādu liet, kādu nē un kāda ir labāka. Pāris vārdi par mani, lai vēlāk nerastos lieki jautājumi – esmu augsta līmeņa motosportists, kurš brauc motošosejas sacīkstēs, forsēju motociklu dzinējus un pa brītiņam saremontēju dažu labu laivas motoru http://www.motoaplis.lv/sportists.php?id=1

Ar ko atšķiras laivas motoru eļļa no auto vai moto eļļas?
Laivas motora eļļai ir speciāla piedeva pret koroziju. Protam, labāk liet speciālu laivas motora eļļu, bet ja baigi vajag un nav ko liet, tad derēs uz kādu laiku auto vai moto eļļa. Auto eļļa no moto eļļas atšķiras ar to, kad moto eļļa ir vairāk ķīmiski apstrādāta, lai motociklam neslīd sajūgs, jo tas peld eļļā.

Kas, attiecas uz eļļas viskozitāti?
Cik man zināms, tad mazajos makšķerēšanas motoriņos 95% ražotāji iesaka liet 10w30. Tas ir eļļas vidējais viskozitātes variants, kas, vairāk vai mazāk der visās darba temperatūrās un braukšanas stilos. Pirmais cipars 10w nosaka eļļas viskozitāti pie aukstas eļļas un otrs 30 pie karsta motora.
Laivas motoram eļļas sūknis ir mehānisks, zobratiņa tipa. Šajā gadījumā eļļas viskozitāte ietekmēs eļļas spiedienu motorā, bet ar to nedrīkst arī pārforsēt. Cik zinu no pieredzes, ir divu tipu makšķernieki:
1.kas brauc no punkta uz punktu ātri;
2.tādi, kuri 75% no motora darba stundām velcē.
Mans viedoklis un eksperimenti ar eļļas spiediena mērīšanu karterī: Tie, kas nav velcētāji, iesaku liet to eļļas viskozitāti, ko iesaka ražotājs, savukārt, velcētājiem iesaku eļļu liet drusku biezāku, kur eļļas viskozitātes otrais cipars ir lielāks, šajā piemērā, vismaz 10w40. Biezāku eļļu zobratiem vieglāk ir sūknēt, kā rezultātā eļļas spiediens lielāks, lielāks spiediens, labāka eļļošana un tt....

Eļļas ražotājs?
Neilgu laiku atpakaļ, biju nolēmis savākt informāciju par populārākajām moto eļļām (Castrol, Motul, Repsol, Volvoline, Mobil, Sikoline, un citas), kuras ir labākās. Kritēriji bija dažādi – eļļas viskozitāte pie dažādām temperatūrām, degšanas temperatūra, pie kādiem RPM sāk putoties, eļļas kārtiņas noturība, kāda ir bāzes izejviela un dažādi citi. Informācija tika savākta no publiski pieejamajiem resursiem, no rūpnīcas sniegtās informācijas un dažādu institūtu pētījumiem. Publiski nebūtu korekti teikt, kuras eļļas ir labākās, bet pateikšu, ka Volvoline eļļām bija vissliktākie rādītāji. Iespējams šī kvalitāte ir tāda pati arī citās eļļas grupās (auto, laivu, reduktoru). Samērā labi bija Castrol eļļas rādītāji, BET par nožēlu, Latvijas tirgum paredzētās Castrol eļļas tiek ražotas Krievijā. Šī eļļa pāris gadus atpakaļ pievīla ļoti daudz motobraucējus, kuriem sākās problēmas ar sajūgu. Man secinājums – pašiem jāpalasa par eļļām, ja negribas lasīt, tad parunāties ar neatkarīgu speciālistu, lietot eļļas, kurām filiāle neatrodas Krievijā, Laivu motoru eļļas nav tik dārgas un nav tik bieži jāmaina, lai uz tām sāktu ekonomēt naudu. Eļļas krāsai nav nozīmes – tas ir mārketinga solis.

Reduktora eļļa? Mazajos motoros, tas ir līdz 40HP, iesaku liet SEA90.

NGK aizdedzes sveču lielākais klāsts ir Dārzciema ielā Hondas centrā un pārdaugavā pie NGK dīlera LEINOD Technics.

Ja kādam rodas jautājumi – droši varat jautāt.
11.decembris 2011, 11:51 | links
 
Urmaas
Vai tik tas nebij tai reizē,kad žāvējām visu tava maka saturu:)
9.decembris 2011, 15:12 | links
 
Sienaazis
Paņem veco un aizej uz autoveikalu.Pāris gadus atpakaļ ,copes radinieka motorītim ar bij šaize.Autoveikalā nopirku sveces pēc kataloga.Kā izrādās,tad šamās derēja no toyotas.
:))
9.decembris 2011, 12:29 | links
 
Kādu sveci var likt mazajam suzuki 2,5 ZS, kur to nopirkt ?
9.decembris 2011, 12:21 | links
 
Paldies! tajā lapā ir tas, kas vajadzīgs un arī cenas sakarīgas.
8.decembris 2011, 14:55 | links
 
Ja zini eļļas marku, vari meklēt jebkurā specializētajā eļļu veikalā. Tāda veida eļļas ir visiem ražotājiem, meklē internetā adreses, telefona numurus un zvani.
http://www.motoaplis.lv/serviss/motul_ella_laivu_motoriem.php?valoda=lv
8.decembris 2011, 14:48 | links
 
Nē, auto eļļa neder. Spec. eļļās ir papildpiedevas pret ūdens molekulu veidošanos un kā jau minēji - dilšanu.

Piemēram, man hondai īpašnieka manuālī norādīts SAE90 (80w90) GL-4 tipa eļļa - transmisijai. Es spiežu iekšā valvoline outbloard 4T eļļu - nekādas problēmas.
8.decembris 2011, 14:32 | links
 
It kā jau jā..."parastu auto eļļu" ar tādiem viskozitātes rādītājiem kā vajag, var benzīntankā nopirkt 3x lētāk...
jo RUNĀ, ka outboardu eļlām ir visādas piedevas pret dilšanu, pret mitrumu, pret mazām zivīm un sliktu laiku... :))
8.decembris 2011, 14:04 | links
 
Eļļa paliek eļļa, galvenais, lai būtu pareizie parametri - lietotāja manuālī rakstīts, kāda jālej iekšā. Firmas nosaukums nenozīmē, ka eļļa uzreiz būs cita sastāva, vēl jo vairāk, ja uzliek tikai savu zieģeli virsū.
8.decembris 2011, 13:40 | links
 
e, iesakiet labu bodi kur mazajam merkūram motora un transmisijas eļlu nopirkt? Sezona cauri, laiks mainīt.

Pag. gad. mainīja servisā, dārgi un nepatika attieksme.

e-Boatā esot suzuki eļla, tā jau merkūram nez vai derēs...
8.decembris 2011, 13:20 | links
 
urmaas - nu tāda man "konstitūcija" - līdz 1.5m viļņiem viss turās iekšā normāli, a kā iet pāri, tā es kļūstu par iebarotāju...domāji, ka saulčos luču daudz tāpēc, ka tur grunts akmeņaina? nu nu, domā vien... :))
8.decembris 2011, 13:14 | links
 
Daddy_i
Kāpēc tik rupji.:)
Pārvērst kuņģa saturu zivju iebarojamajā!
:DDD
8.decembris 2011, 11:47 | links
 
ērgli - tādos tu arī neielaistos iekšā, jo jau pie krasta plīstošajos viļņos tev laiva būtu pilna ar ūdeni :))
a jūrā, okeānā, ja viņi neplīst 2m nekas nav, tik izvemjās ik pa brīdim un copē :))
8.decembris 2011, 11:44 | links
 
dažām laivām ir norādīta viļņu klase. BUsh 360 ir teikts 2m viļņi. es gan laikam tādos nelaistos iekšā, bet ar ko tik velns nespēlējas :D
8.decembris 2011, 09:40 | links
 
Vai nevarētu ieteikt gumijas laivu lieliem ezeriem (teiksim Lielais Baltezers, Ķīšezers). Man interesēja tās garums un balona diametrs. Laivu es pārvadāju mašīnas bagažniekā tādēļ meklēju visoptimālāko variantu. Teiksim ar Dulkan 290D ir iespējams lielākos viļņos (vējš apmēram 5m/s)pacopēt ezerā. Motors ir Honda 5zs.
8.decembris 2011, 08:21 | links
 
Aiwa, sabāzt visu esošajā korpusā ir pagrūti. Vienkāršākais variants ir shēmu savākt atsevišķā kastē un ieslēgt ķēdē starp akumulatoru un motoru. ātrumu regulēšanu esmu izvietojis turpat kastē iestrādājot potencipmetru. Atpakalgaitas ieslēgšanai divi divpolīgi releji (auto), strāva tomēr pie 30A, parastie slēdži tādu strāvu netur. Esmu ar šo sistēmu copējis pusi vasaras un tikai spiningojot, respektīvi ar ļoti biežim pārbraucieniem. Secinājums, ka ātruma regulēšanas pocim jābūt tomēr motora rokturī, kā arī ieslēgšanas/ izslēgšanas/ reversa tumblerim kaut kur tur pat netālu. Uzsals, beigsies vaļējo ūdeņu sezona, varēs ķerties pie pārbūves. Jaudas ķēdē, liekas, ka jau rakstīju, es ieliku četrus lauktranzistorus IRF804, drošībai pret polaritāšu sajaukšanu (visi saslēgti paralēli). Svarīgi! Vadu diametrs 6mm2, visi savienojumi pārlodēti, esošo slēdzi mest labāk ārā un savienot slēgumu pa taismo ar motoru. Katrs liekais, sliktais kontakst, lieks vada garums dod sprieguma kritumu un samazina motora jaudu un lietderības koeficentu.
7.decembris 2011, 19:32 | links
 
AndriABC, vai vari nedaudz pakomentēt par to regulātoru! Kā fiziski labāk pieslēgt un kā nodrošināt reversu, lai nav liekas detaļas ārpuss esošā korpusa??
Pateicos!
7.decembris 2011, 17:07 | links
 
micuks
ok skaidrs paldies!
7.decembris 2011, 12:01 | links
 
AKB ir akumulatora baterija
7.decembris 2011, 11:59 | links
 
aiwa
las ir AKB?????
7.decembris 2011, 11:58 | links
 

Pievieno savu atbildi

Nepieciešams reģistrēties, lai pievienotu atbildi!
Uz augšu
 
Creative templates for Google Ad Manager