Guntar, tas jau saprotams, ka pret "gudriniekiem" var atrast vēl "gudrākas zāles" :)
Tā ķēdīte ir diezgan gara - ražotājs-vairumnieks-mazumnieks-gala pircējs. Nez kāpēc visas "bumbas" paliek uz gala pircēju, lai gan vainīgs ir ražotājs??!
daddy_j, 8.maijs 2019, 09:07
A kāpēc tā ķēdīte ir tik gara un kas to izdomājis? Prieka pēc un lai parazīti "barigas" nopelnīt? :) Lai cik smieklīgi neizklausītos, bet no tās iegūst visi. Pradokss, ne?
Laiki, kad ražotājs varēja veiksmīgi pa taisno pārdot patērētājiem ir beidzās 19. gadsimtā ar industriālo revolūciju. Pašlaik, lai ražotājs būtu veiksmīgs, viņam ir nepieciešama masa un tirgus. Pie tam visiem. Pat ja esi pieticīgs bez ambīcijām, tipa sēdešu un kaut ko ražošu un tirgošu tikai savā ciemā vai novadā vai valstī(par tīriem amatnieku rokdarbiem runa neiet) saskaries ar situāciju, ka tupa neesi konkurētspējīgs, jo tāpat esi atkarīgs no globālām energoresursu, izejvielu, darbspēka u.c. cenām. Otrkārt, mūsdienās par savu produktu jāspēj informēt. Jā, visu nemīlētais mārketings un reklāma. Vari taisīt ģeniālas lietas, bet neviens nepirks, ja nezinās kas tas ir. Treškārt ģeogrāfija un loģistik (to gan internets risina, bet nu nekad līdz galam neatrisinās) - kā to savu produktu nogādāt un nodemonstrēt pēc iespējas vairāk vietās. Sanāk ka process sadalās daudzās daļās. A, lai darītu kaut ko labi, nevar būt universāli labs visur, nepieciešama specializācija. Nu nav dakteru kas vienlīdz labi rauj zobus un ārstē triperi :) Nu un veidojas profesionāla specializācija - viens ražo, cits loģistiku nodrošina, cits mārketingu
globāli, cits tirgo vairumā, cits mazumā. To visu varētu darīt viens koncerns ar daudzām struktūrvienībām (tādi ir, bet iznēmums, nu kaut vai Apple un Tesla kas ļoti daudz tirgo pa taisno), bet vairumā gadījumu tas ir tupa dārgāk un neefektīvāk. Viens liels un varens zilonis tāpat nespēs izdarīt tik daudz kā miljons susļiku :) Un arī intereses faktors - nu inženierim ražotājam tupa nav interesanti vēl mārketingu organizēt, pārvadājumus, vēl ar milzumu klientu pa tiešo strādāt.
Nu un tas paradokss - visa tā daudzposmu ķēde kopumā sanāk daudz izdevīgāka arī gala patērētājam - katrs posms , protams, grib nopelnīt savu, bet, posmi kopumā, to dara efektīvāk nekā ražotājs, visi palielina masu, domā kā samazināt izmaksas, konkurē savā starpā. Kopumā tas samazina gala cenu un arī uzlabo sniegto servisu, ja par klientu cīnās daudzi... Brīvais tirgus, ibio...