Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!
Arī šogad japāņu zīmoli ir sarūpējuši jaunas lietas. Protams, kā bija gaidāms, cenas ir cēlušās, un tāpat vēl mēs noteikti sagaidīsim dažādas piegādes problēmas. Bet šoreiz rakstā – par Shimano spolēm.
Apskatot prezentētos visu uzņēmumu modeļus, rodas iespaids, ka nedaudz ir nobremzējusies tehnoloģiskā izaugsme. Tāpat tīri pēc mārketinga trika izskatās tas, ka reizēm vienkārši pareizi tiek pasniegtas nebūt ne nozīmīgas novitātes. Taču pārdošanu var veicināt arī tā.
Bet nu pievērsīšos jau solītajiem Shimano spoļu jaunumiem.
BEZINERCES PLAUKTĀ UZSVARS UZ FLAGMANI
Stella
Šī spoļu sērija ir Shimano flagmanis, kura iepriekšējā paaudze iznāca 2018. gadā. Par to, ka šogad tiks prezentēta jaunā paaudze, kādu laiku informācija jau bija. Tāpat informācija bija arī par to, ka būs pieejama Exist jaunā paaudze. Faktiski tā arī notika – abi flagmaņi tika izcelti dienas gaismā.
Kad zīmols prezentē flagmani, pēc dizaina un tehnoloģiju paketes var spriest, kas notiks ar pārējiem modeļiem zīmola portfelī, kādas tehnoloģijas laika gaitā tie saņems. Flagmaņi ir sava veida etalons. Tāpēc ļoti gaidīju, ko Shimano būs izveidojis. Es nevaru teikt, ka šai paaudzei nav nekā jauna, bet kaut kā man gribējās sagaidīt ko vairāk.
>> Vizuāli jaunā paaudze ir ļoti līdzīga 2018. gada modelim. Tie paši sudraba toņi, tikai pēc video un attēliem izskatās, ka būs ne tik ļoti spīdīga.
>> No jaunām tehnoloģijām var izcelt Infinity Xross. Tā balstās uz galvenā zobrata un pinjona zobiņu virsmas speciālu apstrādi, kā arī formu. Shimano apgalvo, ka jaunajā paaudzē kontaktvirsma ir kļuvusi lielāka, līdz ar ko kopējā mezgla izturība esot pieaugusi divas reizes.
>> Spriežot pēc video materiāliem, Shimano uzsver arī Stella gaitu – ka tā ir vēl vieglāka, un par to gādā Infinity Drive parādīšanās jaunajā Stellā. Šo tehnoloģiju jau kādu laiku izmanto Stella SW jeb jūras copei domātiem modeļiem. Pamatdoma ir samazināt griešanās pretestību, un tagad galveno asi balsta nevis gultņi, bet speciālas bukses. Tāpat ir lietota speciāla virsmas apstrādes tehnoloģija galvenajai asij, lai pinjons uz tās grieztos daudz vieglāk. Tas viss nodrošina nemainīgi vieglu gaitu arī lielā slodzē.
>> Infinity Loop arī ir jauna tehnoloģija, kas nodrošina daudz blīvāku auklas uzklāšanu. Tas ir panākts, pateicoties faktam, ka kasete uz augšu un leju kustas lēnāk. Arī auklas notīšanās notiek daudz vienmērīgāk. Tiesa, līdzīga nianse bija pašai pirmajai šīs sērijas paaudzei.
>> Anti Twist Fin ir speciāla elastīga spura, kas atrodas uz rotora pie auklas uzklājēja. Tās pamata funkcija ir novērst brīvās auklas aptīšanos ap kaseti – šī spura palīdz noturēt to nedaudz nostieptu. Starp citu, lai novērstu auklas apmešanos vai aizķeršanos, kasetes bortam un darba bremžu regulatoram ir mainīta forma.
>> Duracross ir jauna bremžu sistēma. Precīzāk sakot – tie ir bremžu diski no savādāka materiāla, lai nodrošinātu labāku izturību un precīzāku bremžu regulēšanu. Paši diski ir veidoti no šķiedrām, kas ir izvietotas atšķirīgos virzienos cita pret citu.
>> Ja skatāmies pārējās tehnoloģijas, tad, salīdzinot ar iepriekšējo paaudzi, tās nav mainītas. Izmēru gammā jaunumus nemanīju, arī pārnesumu izvēle ir palikusi iepriekšējā.
>> Salīdzinot svaru, jaunā paaudze ir tikusi pie 5 gramiem klāt.
>> Papētot Eiropas Shimano piedāvājumu, var redzēt, ka tiks piedāvāta plašāka modeļu gamma – C2500S, C3000M HG.
>> Cenas Stella FK paaudzei ir cēlušās. Vismaz kataloga cenas Japānā noteikti.
Domāju, ka pirmos modeļus sagaidīsim martā, kā ierasts. Tie, kas būs veikuši priekšpasūtījumu, pieļauju, arī šīs spoles saņems martā. Eiropā drīzāk būs jāgaida līdz aprīlim.
Tātad rezumējot – turpmākos gadus Infinity tehnoloģiju sērija ir gaidāma lielākajā daļā Shimano jauno modeļu.
Sahara
Populāra budžeta klases spole.
>> Vizuāli spole ir kļuvusi nedaudz tumšāka, bet krāsu gamma ir ierastā – zelts ar melnu.
>> Jaunā versija ir tikusi pie Silentdrive tehnoloģijas, kas darba gaitu padara vēl vieglāku, samtaināku.
>> Svars ir nedaudz samazinājies.
>> Izmēri – Japānā ir parādījies mazais 500. izmērs.
>> Nu spolei rokturis ieskrūvējas pa taisno galvenajā zobratā, nevis ar ass palīdzību. Šis risinājums palielina kopējo mezgla izturību.
>> Pārējās lietas, kā Hagane zobrati, X Ship pinjona atbalsta sistēma, ir palikušas no iepriekšējās paaudzes.
Faktiski par bezinerces jaunajiem modeļiem tas ir arī viss. Kā redzams, šogad nav nemaz tik daudz jaunumu, un viss uzsvars ir uz flagmani.
MULTU FRONTĒ IR INTERESANTĀK
Aldebaran BFS
Šī spole ir lielākais jaunums. Lieki teikt, ka 2016. gada Aldebaran joprojām tiek uzskatīts par vieglo mānekļu multu jeb labāko iespējamo BFS tehnikas spoli. Šie multi tiek neskaitāmi uzlaboti un ir pierādījuši sevi no labākās puses. Domāju, ka jaunajai paaudzei ir jābūt patiešām labai – lai nesabojātu reputāciju.
>> Vizuālā ziņā ir jaunas nianses. Pelēcīgi metāliskā krāsa nav tik glīta kā iepriekšējam modelim. Forma atšķiras no iepriekšējās paaudzes, arī dažādi korpusa elementi ir savādāki.
>> Daudziem BFS tehnikas piekritējiem jau ir radies jautājums par tālmešanas bremžu regulācijas disku, kas atrodas multa sānā un ir izvirzīts uz āru. Tiek runāts par ērtību paša multa lietošanā, kā arī bremžu regulēšanā.
>> Darba bremžu regulācijas zvaigzne, izskatās, nav no alumīnija kā iepriekš, bet gan no kāda kompozītmateriāla.
>> Galvenās pārmaiņas skar tieši tālmešanas bremžu sistēmu FTB. Aldebaran pirmsākumos tas toreiz bija pirmais mults, kur šī sistēma tika izmantota, attiecīgi jaunā paaudze arī tiek implementēta tieši šajā modelī. Atšķirība ir tajā, cik daudz bremžu bloks ar magnētiem pārvietosies. Kā apgalvo Shimano, iepriekšējā multa paaudzē auklas kasete tika bremzēta ar magnētiem, pat ja ārējais rādītājs atradās uz 1. Tagad šis bloks var attālināties vēl vairāk, attiecīgi samazinot bremzēšanas spēku.
Mērķis ir sniegt iespēju mest 1 grama mānekli. Domāju, tas arī ir sanācis, tiesa, lai to veiktu, pašam copmanim mults ir lieliski jāpārvalda. Faktiski to norāda arī Shimano. Protams, arī pārējie mānekļi, visticamāk, lidos tālāk, jo ar jaunajām FTB bremzēm varēs krietni samazināt magnētiskā lauka ietekmi uz auklas kaseti.
>> FTB bremžu bloks ir kļuvis mazāks, un, lasot tālāk sapratīsi, kāpēc.
>> Tāpat nu ir implementēts metālisks gredzens – sānu vāciņā pie bremžu bloka.
>> Otra svarīgākā daļa ir pati auklas kasete, kas nu ir veidota pēc MGL Magnum Light Spool III tehnoloģijas. Kasete ir plāna, viegla, 29 mm diametrā un 19 mm platumā. Iepriekšējai paaudzei diametrā tā bija par 3 mm lielāka un par 3 mm platāka. (Starp citu, galvenajiem konkurentiem Daiwa Steez Air un Alphas Air ir 28 mm kasete.) Ja salīdzina, tad auklas ietilpība nav mainījusies, attiecīgi var secināt, ka kasete ir kļuvusi nedaudz dziļāka.
>> Par pašas kasetes svaru pagaidām ir tikai spekulācijas, jo Shimano to nav paziņojis, bet tā ir ļoti būtiska lieta. Vecajam modelim rūpnīcas kasete svēra aptuveni 7,2 gramus. Lai arī šai ir mazāk caurumu, pieņemu, ka izmēra dēļ tai jābūt vieglākai. Visa multa svars ir palicis nemainīgs – 130 grami.
>> Jaunajā paraudzē galvenie zobrati ir veidoti pēc Micromodule tehnoloģijas.
>> Pārējās tehnoloģijas ir palikušas nemainīgas.
Vai tiešām šis mults būs sava priekšgājēja cienīgs – uz to atbildēs laiks!
Bantam
Šis ir pietiekami iecienīts un sevi lieliski pierādījis mults, arī pie mums. Tagad Shimano spoli ir atjaunojis.
>> Vizuāli mults ir kļuvis tumši pelēki pusmatēts. Līdzīga krāsu gamma tiek izvēlēta arī citiem zīmola multiem.
>> Lielākās pārmaiņas skārušas Magnum Light III auklas kaseti, kura nu ir 35 mm diametrā un tikai 19 mm platumā. Tas viennozīmīgi ietekmēs metiena tālumu, turklāt pati konstrukcija neļaus zaudēt auklas ietilpību.
>> Tas, ko mazāk akcentē, bet pēc attēliem var noprast, ir fakts, ka auklas uzklājējs ir pārvietots tālāk uz priekšu, un šī lieta arī palielina metiena tālumu. Ja skatāmies uz Antares modeli, tad tam uzklājējs ir vēl tālāk priekšā. Tiesa, pieņemu, ka Shimano negribēs, ka kāds cits modelis spēj mest tikpat tālu kā flagmanis.
>> Tālmešanas bremzes nu ir SVS Infinity ar sešiem klucīšiem. Šāda sistēma tiek izmantota arī Curado aktuālajai paaudzei.
>> Arī multiem zīmols sāk ieviest Infinity Drive tehnoloģiju, pamatā – lai padarītu gaitu daudz maigāku, vieglāku, radot arī papildu izturību. Šobrīd pinjons tiek balstīts uz diviem gultņiem. Gultnis, kurš atrodas pie auklas kasetes, parasti rada vislielāko griešanās pretestību. Infinity Drive tehnoloģija paredz, ka pinjons balstās uz kasetes ass un šī gultņa vairs nav. Shimano apgalvo, ka, pateicoties tam, ir sasniegta 60% mazāka griešanās pretestība. Tiek arī minēts fakts, ka mezglos izmantotais materiāla biezums ir sabalansēts, lai sasniegtu maksimālu izturību. Bantam ir pirmais zemprofila mults, kur šī sistēma ir izmantota.
>> Multa svars ir pieaudzis par 5 gramiem, bet tas nav būtiski.
>> Pārējās tehnoloģijas ir palikušas iepriekšējās.
Mults pieejams no šī gada maija, taču neizskatās, ka atjaunotā versija tiks piedāvāta Eiropas tirgum.
Metanium Shallow Edition
Var teikt, Metanium multa specializētā versija. Tiesa, Metanium nebūs pirmais mults, kam tāda ir. 2004. gadā Shimano laida apgrozībā Calcutta Conquest Shallow Edition.
>> Šim modelim arī ir izmantota Magnum Light III auklas kasete, kas turklāt ir Shimano tūninga kantora Yumeya analogs. Kasete ir 34 mm diametrā un 19 mm platumā. Tās ietilpība ir 8 lb auklas 100 metru garumā, turklāt pašam Metanium darba svaru diapazons nu ir samazināts līdz 10 gramiem.
>> Lai vēl vairāk atvieglotu pašu multu, kā arī radītu daudz labāku, vieglāku sajūtu copējot, Shimano ir nomainījis galveno zobratu pret vieglāku, no dūralumīnija veidotu. Šī izmaiņa kopā ar auklas kaseti ir sniegusi 10 gramu svara zudumu, un nu mults sver 165 gramus. Tas viss norāda, ka zīmols cenšas Metanium pietuvināt vieglās klases mānekļiem, cenšoties saglabāt arī spēju darboties ar smagākiem.
>> Vizuāli šis modelis ir palicis pelēcīgi pusmatēts, kā arī saglabā iepriekšējās paaudzes formu un kopējo dizainu.
Es tomēr ceru, ka nākamajā gadā DC versija tiks atjaunota.
SLX DC XT
Nemaz ne tik sen tika prezentēta SLX sērija ar multiem, kur viena versija bija tieši DC, un šobrīd tas ir lētākais DC bremžu sistēmas mults tirgū. Tiesa, pati sistēma bija salīdzinoši veca, un laikam tāpēc arī tika radīts DC XT modelis.
>> Vizuāli par bāzi ir ņemts vecais 2017. gada Scorpion DC mults. Mainīts ir krāsojums un dažas minimālas nianses.
>> Bāze ir vecā Curado multiem izmantotā. Mults ticis pie i-DC 5 sistēmas, kāda ir atrodama, piemēram, Metanium DC un Calcutta Conquest DC. Tā piedāvā plašākas regulācijas iespējas, attiecīgi tālāku metienu.
>> Protams, šī sistēma prasīja nomainīt veco auklas kaseti pret Magnum Light III vieglo versiju. 33 mm diametrā un 21 mm platā kasete ļaus auklai notīties daudz vieglāk, tādējādi panākot tālāku metienu. Arī izmantojamo mānekļu svars noteikti ir samazinājies.
>> Multa svars, pateicoties šīm manipulācijām, ir sarucis līdz 195 gramiem.
>> Zobrati nu ir veidoti pēc Micromodule tehnoloģijas, kas palielina mezgla kopējo izturību. X Ship arī nav aizmirsts.
>> Cenas ziņā spole ir krietni dārgāka par SLX DC, bet es uzskatu, ka šī versija tomēr būtu jāizskata, ja meklē DC bremžu multu. Kas ir interesanti cenu politikā, tad SLX DC XT ir tikai pavisam nedaudz lētāks par pēdējās paaudzes Scorpion DC, kurš ir viens no populārākajiem DC sistēmas multiem.
Spole pieejama no maija, bet nekas neliecina, ka Eiropā šis modelis tiks tirgots, vismaz šogad.
>> Nu spolei rokturis ieskrūvējas pa taisno galvenajā zobratā, nevis ar ass palīdzību. Šis risinājums palielina kopējo mezgla izturību.