Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!
Elektromotorus laivām ar dažādas jaudas un akumulatoru opcijām piedāvā virkne ražotāju. Realitātē to skaits jau krietni pārsniedz benzīna motoru ražotāju daudzumu. Bet te rodas jautājums – tā kā to cenas stipri atšķiras, vai ir vērts tā ieguldīties?
Mūsdienās vairs nevienu nepārsteidz auto ar pilnu elektrisko piedziņu, un to skaits pilsētu ielās pastāvīgi palielinās. Iemesli arī ir saprotami – elektrība ir lētāka par benzīnu, un pašai mašīnai nepieciešams daudzkārt mazāk tehnisko apkopju. Galvenais iemesls transporta pārejai uz elektrību, vismaz publiskajā telpā, ir līdz nullei samazināta CO2 izmešu porcija, ko ģenerē auto dzinējs.
Slovēnijā ražotais Remigo One atšķiras ne tikai ar dizainu, kurā jūtama Apple ietekme. Tas ir pirmais pilnībā integrētais elektromotors, šeit viss ir vienā gabalā – pieskrūvē un brauc. 1000 W jauda, kas atbilst 3 ZS, ūdensizturīgs alumīnija korpuss, svars – 14,5 kg ar montāžas skavu. Maksimālais ātrums – aptuveni 9 km/h. Ar vienu uzlādi maksimālajā ātrumā nobraucamais attālums ir aptuveni 26 km.
Arī laivu sadaļā elektromotori nav nekas jauns. Jau vairākus gadus tiek ražoti un tirgū piedāvāti ne tikai mazie, mums jau ierastie trolinga dzinēji, bet arī iespaidīgi motori, kas jaudas ziņā pilnībā spēj aizstāt benzīna analogus. Piemēram, 1000 W elektriskais laivas motors dod aptuveni tādu pašu jaudu kā 3 ZS benzīnnieks. Šie 1 kW agregāti ir visizplatītākie lielie elektromotori, tomēr pieejami ir arī 2 kW, 3 kW un niknāki modeļi. Vēl vairāk – nopērkami ir arī elektromotori, kuru jauda ir ekvivalenta 50 ZS benzīna motoram, bet prototipu līmenī laivotājiem tiek prezentētas jau 300 ZS līdzvērtīgas versijas.
Kā zināms no elektroauto pasaules, motora jauda ir viena lieta, bet otra ir akumulatora kapacitāte. Tieši šajā jomā notiek visintensīvākais darbs, un ar katru gadu akumulatori kļūst arvien ietilpīgāki. Arī izmaksu ziņā šeit ir saskatāms zināms progress, lai gan lietotājiem patiktos redzēt vēl zemākas cenas.
Copmaņu sadaļa
Laivu īpašniekiem ir vairākas opcijas, kas piedāvā nedaudz vairāk fleksibilitātes, pielāgojoties katra individuālajām vajadzībām. Tiem, kam nepieciešams lielāks dienā nobraucamais attālums, var izvēlēties lielāku akumulatoru vai kombināciju no diviem vai vairāk mazākiem. Izbrauci tukšu vienu – pārslēdzies uz otru un trešo. Katrā ziņā laivu akumulatori nav nemaz tik lieli un neaizņem pusi transportlīdzekļa, kā tas ir automašīnu gadījumā.
Mazākie 1000 W motori savukārt visplašāk ir pieejami ar iebūvētu akumulatoru, kas padara to ekspluatāciju maksimāli vienkāršu. Vairs nekādu vadu ar krokodiliem un plusiem/mīnusiem. Uzskrūvē motoru uz tranča – un aiziet jūriņā.
ThrustMe Kicker ir vieglākais tirgū pieejamais 1 kW motors – tas sver tikai 4,7 kg. Tā 259 Wh akumulators ir iebūvēts motora kājā. Ražotājs apgalvo, ka dzinēja jauda atbilst 2 ZS benzīna dzinējam, bet ar mazo akumulatoru pietiek 2,5 stundām vismazākajā ātrumā, kas būtu 8 kilometri, vai 30 minūtēm maksimālajā ātrumā, kas ir 7 km/h.
Arī paši motori kopā ar visiem akumulatoriem nu jau sver pavisam niecīgus ciparus. Vieglākais šobrīd tirgū pieejamais 1000 W motors ir norvēģu ražotāja ThrustMe Kicker produkts un sver mazliet virs 4 kilogramiem. Analogas jaudas versijas ar mazliet ietilpīgākiem iebūvētajiem akumulatoriem sver no 10 līdz 18 kilogramiem. Bet arī tas ir ļoti komfortabls cipars, ja domā par savām muguras problēmām, kas nereti izlec, staipot un krāmējoties laivā ar lielajiem svina akumulatoriem vai benzīna motoriem. Turklāt smagākajiem elektromotoriem akumulators ir nesams atsevišķi, kas attiecīgi kopējo svaru sadala uz pusēm.
Acīmredzams elektromotoru pluss salīdzinājumā ar benzīna analogiem ir klusā darbība. Tas nozīmē, ka bailīgai zivij var piebraukt tuvāk un var to darīt lielākā ātrumā. Saprotams – dzenskrūves vibrācija ūdenī tāpat paliek, un zivis to jūt, tomēr divtaktnieka rūkoņa ir enkārt dzirdamāka.
Par CO2 emisiju šoreiz nerunāšu, šajā aspektā katram nu jau ir pašam savs viedoklis. Tomēr par to piesārņojumu, kas pēc benzīna motora paliek ūdenī, gan mums kā makšķerniekiem derētu padomāt. Kaut vai tāpēc, ka kopā ar noķertajām zivīm daļu šīs benzīnmotoru izdalītās Mendeļejeva tabulas apēdam mēs paši. Ja netici, padarbini pusstundu savu benzīnnieku mucā ar ūdeni un tad pamēģini to ūdeni nogaršot. Vai uztaisi ķīmisko analīzi.
Ja tev mazāk rūp daba, bet vairāk personiskais komforts, no svara būs tas, ka elektromotoru īpašniekiem vairs nav jārausta muļķīgais startera striķis. Motora iedarbināšanai tagad vairs nav jādara gandrīz pilnīgi nekas, atliek vien pagriezt «gāzes» rokturi vai nospiest attiecīgo pogu uz pults.
Naudas aspekts
Mīnuss, protams, ir samērā augstā elektromotoru cena. Turklāt atšķirībā no elektroauto pircējiem nekādas valsts subsīdijas laivotājiem šai gadījumā nav paredzētas. Kaut gan derētu un būtu ne mazāk pamatotas.
Sadalot nezināmo reizinātājos, atklājas, ka salīdzināmas jaudas gadījumā pašu elektrisko motoru cena ir ļoti tuva benzīna motoru cenām. Atšķirība rodas no akumulatora cenas. Tāpat kā elektroauto, šeit tiek izmantots litija akumulators, kas ir vieglāks un ietilpīgāks, daudz ilgmūžīgāks, tomēr joprojām dārgs.
Tādēļ, lai saprastu pasākuma rentabilitāti, ir jāņem talkā kalkulators. Jāsaskaita, cik naudas, teiksim, gadā tiek iztērēts benzīnmotorā salietajai degvielai, un tad jāpiemet, cik tas varētu izmaksāt elektriskajā ekvivalentā. Šeit der apsvērt iespēju pieslēgt elektrības biržas tarifu, kas naktīs mēdz būt tuvs nullei. Tāpat cipari būs krietni patīkamāki tiem daudzajiem, kas mājās uz jumta salikuši saules paneļus. Vēl aprēķinā derētu iekļaut benzīna motora regulāro apkopi, eļļas un sveču maiņu, remontu un, iespējams, kādu lieku braucienu uz benzīntanku.
Tomēr galvenais un izšķirošais rādītājs būs un paliks nobraukto stundu daudzums – jo vairāk motors tiek darbināts, jo ātrāk atpirksies akumulatorā ieguldītā nauda. Kādam tie būs pieci vai pat vairāk gadu, citam divi. Bet kādam varbūt tieši elektromotora iegāde liks biežāk doties uz copi. Un tas jau ir pavisam feini.