Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!
Kurš gan nesapņo par savu laivu! Bet kādu? Lielu un ātru vai vieglu un kompaktu? Piepūšamo vai cietkorpusa? Ja cietkorpusa, tad no kāda materiāla – alumīnija vai stiklšķiedras?
Patiešām – cietkorpusa motorlaivas var tikt izgatavotas no alumīnija un var būt no stiklšķiedras. Kā stāsta pašmāju laivu tirgotāji, daudzi pircēji jau iepriekš zina, kāda tieši materiāla laivu vēlas, lai gan patiesībā nebūt nav informēti par visām viena vai otra risinājuma priekšrocībām, iespējām un trūkumiem. Tas savukārt mēdz novest pie zināmas vilšanās ekspluatācijas laikā un drīzas nepieciešamības pārskatīt savu izvēli. Arī tie tirgotāji, kas fokusējas uz viena vai otra materiāla laivām, ne vienmēr objektīvi spēj vai vēlas izskaidrot visas lietotājam būtiskās atšķirības.
Tad nu mēģināšu vismaz pamatos izanalizēt šo divu izcilo materiālu gaišās un ēnas puses.
Stiklšķiedras laivā dažādi nodalījumi makšķerlietu glabāšanai un citi aksesuāri tiek iestrādāti laivas korpusā jau ražošanas stadijā
Alumīnija laivu priekšrocības
1. Sērijveidā ražoto alumīnija laivu cenas parasti ir zemākas par līdzīgiem stiklšķiedras modeļiem. Dažos gadījumos šī atšķirība ir ievērojama.
2. Alumīnija laivas ir par kārtu vieglākas, tāpēc nepieciešams mazāk jaudīgs dzinējs. Tas ir vēl viens faktors, kas samazina motorlaivas cenu.
3. Zemāks alumīnija laivas kopējais svars nozīmē arī to, ka ar to būs vieglāk operēt krastā, vieglāk ielaist no treilera ūdenī un izvinčot ārā. Arī izsēšanās smilšainā krastā un nostumšana no tā būs vieglāka. Tāpat vieglāka laiva nozīmē, ka tās ielaišanai, izvilkšanai no ūdens un transportēšanai pietiks ar mazākas jaudas un vilktspējas auto.
4. Šādas laivas kopšana prasīs ievērojami mazāk laika un enerģijas.
5. Triecienā, piemēram, pret zemūdens akmeni, alumīnijs drīzāk lieksies nekā plīsīs, kas nozīmē mazākas remonta izmaksas pēc šāda negadījuma.
Stiklšķiedras laivu priekšrocības
1. Stiklšķiedras laivas ir smagākas par līdzīga izmēra alumīnija modeļiem, kas nozīmē labāku kuģošanu un lielāku stabilitāti uz ūdens. Braucot pa viļņiem, smagāka laiva nozīmē lēzenāku, mazāk lēkājošu un ievērojami komfortablāku gaitu. Gan svara, gan formas dēļ stiklšķiedras laiva vieglāk šķeļ viļņus, kas arī nodrošina līganāku gaitu.
2. Lielā svara dēļ šos modeļus mazāk ietekmē straujas brāzmas, vējā tās kustas mazāk un prognozējamāk, kas ir būtiski strādājot, piemēram, džiga tehnikā.
3. No stiklšķiedras ir iespējams izgatavot daudz komplicētākas formas un dizainu, tāpēc arī korpusa forma nodrošinās labāku gaitu un mazāku ūdens pretestību.
4. Iespēja veidot praktiski neierobežotas formas nozīmē arī to, ka stiklšķiedras laivas korpusā var būt iestrādāti tādi aksesuāri kā livewell (tvertne zivju uzglabāšanai ūdenī), kātu un makšķerlietu nodalījumi, sēdekļi utt.
5. Daudziem lietotājiem patīk stiklšķiedras laivas neatkārtojami tīrais izskats. Vizuāli tās ir daudz pievilcīgākas.
6. Stiklšķiedra ir noturīga pret koroziju, tāpēc laivu droši var turēt ūdenī neierobežotu laiku.
Tad ko izvēlēties?
Kā būsi ievērojis, daudzos parametros abu materiālu priekšrocības ir diametrāli pretējas. Alumīnija laivas vieglums nozīmē virkni bonusu, kas zināmos apstākļos pārvēršas par mīnusiem. Un otrādi. Turklāt šīs svara atšķirības nosaka ne tikai izmantotais materiāls, bet arī dizains, aprīkojums un virkne citu detaļu.
Skaidrs, ka, pirms izdarīt galīgo izvēli, vajag pārdomāt, kādos apstākļos un kādiem mērķiem vispār laivu lietosi. Ja plānots regulāri pārvietoties pa sekliem ūdeņiem, kuros var slēpties nodevīgi zemūdens šķēršļi akmeņu vai klintsbluķu formā, alumīnija laiva ir saprotama izvēle. No otras puses, ja pamatā taisies dzīvoties pa plašiem, atklātiem un nemierīgiem ūdeņiem, stiklšķiedras laiva nozīmēs patīkamāku un mierīgāku ceļu uz un no copes vietām.
Laivas īpašnieka dzīvesstils arī ir būtisks aspekts, kas nosaka vienu vai otru izvēli. Piemēram, aktīva dzīvesveida piekritējam, kam ir ģimene, darbs un vēlme katru brīvu brīdi pavadīt uz ūdens, alumīnija laiva šķitīs piemērotāka tāpēc, ka tās apkope prasīs pavisam maz laika, enerģijas un līdzekļu.
No otras puses – situētam pensionētam kungam, kam patīk grunts skrāpēšana ar mīkstajiem asaru mānekļiem, kad nu nemaz negribas tikt nopūstam no punkta negaidītas brīzes mirklī, stiklšķiedras modelis šķitīs piemērotāks gan funkcionāli, gan emocionāli.
Arī pieredze ar peldlīdzekļiem būs viens no izvēles faktoriem. Iemaņas laivas vadīšanā ir jāapgūst, tāpēc iesācējam, kam var gadīties kļūmes manevrējot, piemērotāka būs alumīnija laiva, kas piecieš daudz vairāk neplānotu sadursmju ar cietiem objektiem. Un atkal jau – lielā ātrumā un viļņos vadīt stiklšķiedras laivu ir vienkāršāk un drošāk, tāpēc šādos apstākļos iesācējam tā varētu būt piemērotāka.
Visbeidzot makšķerniekam ir jāapzinās arī tāda elementāra lieta kā paša spēja noturēt līdzsvaru. Ne visiem tā ir vienāda, un to nosaka virkne individuālu fizioloģisku aspektu. Tāpēc atkal jau tiem, kam ir lielāks risks augstākos viļņos pārlidot pār bortu spiningojot vai mušojot stāvus, piemērotāks būs smagākais stiklšķiedras variants.
Tāpat arī cilvēkiem ar muguras problēmām ieteicams vairāk skatīties stiklšķiedras laivas virzienā stabilākas un komfortablākas gaitas dēļ. Tieši agresīvā lēkāšana pa viļņiem, nevis daudzās copes stundas visbiežāk ir iemesls muguras sāpēm alumīnija laivu īpašniekiem un līdzbraucējiem.
Ilgmūžība un cena
Šis aspekts ir atsevišķas analīzes vērts, jo nosaka ne tikai to, cik ilgi kalpos jauniegādātais peldlīdzeklis, bet arī tā vērtību otrreizējā tirgū, kad būsi nolēmis to pārdot. Līdzīgi kā kalkulējot automašīnas cenu, ir jāapzinās, ka arī laivas gadījumā reālās izmaksas veido starpība starp iegādes un pārdošanas summu.
Protams, pērkot pilnīgi jaunu laivu, jārēķinās, ka cenas nokritīsies, jau izbraucot pa veikala vārtiem. Cik liels būs šis kritums – ļoti atkarīgs no konkrētā modeļa un dizaina. Katrā ziņā par to noteikti būtu vērts painteresēties, pirms pieņemt lēmumu par pirkšanu.
Otrs lielais vērtības kritums būs nolietojuma dēļ. No vienas puses, šai ziņā alumīnija laivas it kā šķiet izdevīgāks pirkums, jo ir praktiski nesalaužamas un arī salīdzinoši viegli remontējamas, tāpēc pat pēc vairākiem gadiem vēl izskatīsies kā jaunas. No otras puses, alumīnijs tomēr ir pakļauts korozijai. Toties stiklšķiedra var būt ilgmūžīga, jo materiāls nekorodē. Tiesa, ar nosacījumu, ka laiva tiek regulāri un pareizi kopta.
nu baigi jocīgi uzrakstītas dažas lietas, manuprāt... 1. ilgmūžība. Pilna Latvija ar PSRS alumīnija laivām kuru vecums ir 40-50 gadu, tāda vecuma stiklašķiedras vannu grūti būs sameklēt... 2. par cenu arī kaut kā otrādi. alumīnija laivas vidēji ir dārgākas nekā plasmasenes vienādā klasē 3. nu par to pielāgojamību arī diskutabli. OK, varbūt tiešām teorētiski no plasmasas/stiklšķiedras var vieglāk vairākas viltīgas formas izveidot dažādiem konteineriem utt. , tikai kāds tam sakars ar paša korpusa uzbūvi ? Liec alumīnijā plasmasas elementus vai plasmasā metāla, ka gribi. Bet ja runā par būtisku modifikāciju ārpus ražotāja paredzētajiem aksesuāriem, tad alumīniju pilnīgi noteikti vieglāk i izzāģēt i pēc tam sametināt/sakniedēt. Nav jau šaubu, ka gan alumīnijam, gan stiklašķiedrai katrai ir savi plusi un mīnusi un katram laivas tipam atradīsies savi piekritēji, pārsteidz tikai šī raksta argumenti izvēlei :DDD
Un kur tad palika Terhi ABS?