Rakstiet mums! Pievienojiet attēlus (vai uzticiet tos piemeklēt CL redaktoram) un mēs nodosim Jūsu vēstījumu visai Latvijas copmaņu saimei!
Mūsdienās tik ļoti esam pieraduši pie visdažādākajiem akumulatoriem un baterijām, ka vispār neinteresējamies par to, kas lācītim vēderā. Ja baterija tukša, liekam lādēt. Vienkārši un saprotami. Tomēr, kad jāizvēlas akumulators laivas trolingmotoram, situācija mainās. Opciju un parametru ir daudz, un nopirkt ko nepareizu ir pavisam vienkārši. Mēģināšu vismaz daļēji tikt skaidrībā, kas ir kas laivu akumulatoru pasaulē.
Labākais akumulators – R2
Tieši tā – visu akumulatoru piramīdas augšgalā būtu jānoliek divas rokas un airu pāris. Kaut cik trenētam organismam dažas fiziskās slodzes stundas ir nieks. Galu galā mēs taču braucam copēt, lai atpūstos no smaga garīgā darba, un veselīga fiziska piepūle ir kā reiz tas, kas vakarā pēc copes sniedz tik patīkamo noguruma sajūtu. No mētāšanas un zivju vilkšanas tāds pozitīvs efekts, kāds ir no airēšanas, nav sasniedzams.
Airējot tiek nodarbinātas vairākas svarīgas muskuļu grupas, paātrinās sirdsdarbība un vielmaiņa – tas viss stiprina veselību daudz vairāk nekā drebināšanās no aukstuma laivā vienā taktī ar trolinga motoru. Ja jau ikdienas transportā pamazām atgriežas velosipēds, tad arī copē pamazām vajadzētu atgriezt airēšanu. Vismaz reizēm.
AKUMULATORS LITIJA VALLEY LIFEPO4 12V 100AH AR BLUETOOTH, 8 kg
Svars – kritērijs nr. 1
Ja jau sāku runāt par veselību, tad ne mazāk būtisks elements šajā domu gājienā ir akumulatora svars. Tieši tā – izvēloties akumulatoru laivai, šis faktors, manuprāt, būtu jāņem vērā pirmām kārtām. Jebkurš fizioterapeits apstiprinās, ka ekstrēmu svaru cilāšana iekšā un ārā no mašīnas, iekšā un ārā no laivas, turklāt nereti visnejēdzīgākajās pozās bez pienācīgas muskuļu iesildīšanas ir taisns ceļš uz traumām. Copmaņus, kam nācies atteikties vai vismaz samazināt nodarbošanos ar iemīļoto hobiju muguras sāpju dēļ, es pazīstu pārāk daudz, lai neliktu šo faktoru pirmajā vietā.
Nekādas ampērstundas neaizvietos muguras skriemeļu diska trūci. Lai pēc iespējas atvieglotu slodzi uz mugurkaulu, vienmēr atceries, ka celt smago akumulatoru vajag, pietupjoties un ar taisnu muguru, nevis saliecoties.
Otrs, ne mazāks, risks satraumēt muguru ir krasas temperatūras maiņas komplektā ar strauju slodzes maiņu. Mūsu gadījumā tas nozīmē izkāpt no siltas mašīnas ar puspliku muguru ārā aukstumā un celt laukā no bagāžnieka smagumus. Ne viens vien vīrs ar šādu lietu salikumu ir palicis turpat bagāžniekā bez iespējas pakustēt.
Tā ir taisnība – akumulatora svars pieaug līdz ar tā šiltītē norādītajām ampērstundām (Ah). Ampērstundas savukārt nozīmē, ka elektromotoru varēsi darbināt ilgāk un mazāks risks ir palikt ezera otrā krastā bez elektrības. Tomēr šiem gadījumiem ieteikums būtu vienkāršs – labāk divi mazi akumulatori un vesela mugura, nevis viens liels un ķirurga skalpelis.
Cik gabalu vajag?
Ja jau aizrunājos par akumulatoru skaitu, ko ņem līdzi laivā, tad te ir varianti. Makšķerniekam, kas dzīvojas pa lieliem un vējainiem ezeriem un pavisam noteikti bez elektrības negrib palikt tālu no bāzes, divi akumulatori laivā patiešām ir laba opcija. Turklāt rīkoties ir iespējams trīs veidos.
Vienkāršākais – braukt ar vienu un, kad tas tukšs, nomainīt ar otru.
Jēdzīgāks variants gan būtu saslēgt abus divus paralēli – tas mazinātu risku, ka kāds no akumulatoriem tiek nosēdināts vairāk, nekā būtu vēlams.
Trešais variants – virknes slēgums komplektā ar jaudīgāku 24 V motoru. Jaudīgāks motors pretvējā ļaus kustēties ātrāk, sasniegt mērķi īsākā laikā un tādā veidā iztērēs mazāk akumulatorā uzkrātās enerģijas.
AKUMULATORS YUASA L35-90, 90 AH, 23.6 kg
AKUMULATORS YUASA L36-100, 100 AH, 23.3 kg
AKUMULATORS YUASA L36-EFB, 100 AH, 24 kg
Cik Ah vajag?
Šis nu ir jautājums, uz kuru atbilde ir jāmeklē katram pašam. Ja kāds gudrinieks vai pārdevējs deklarē kaut kādas skaidras formulas vai tabulas, zini – tas vienmēr ir ļoti virspusēji. Tāpēc šeit var tikai iezīmēt tos faktorus, kas var ietekmēt izvēli vienā vai otrā virzienā.
Ampērstundas nozīmē eiro un kilogramus. Tas no vienas puses. No otras – ampērstundu laivā nekad nav par daudz. Tāpēc katram nākas meklēt kaut kādu vidusceļu.
Pie visiem klasiskajiem faktoriem, tādiem kā laivas svars kopā ar inventāru un pasažieriem, laivas izmērs un forma, vējš, straume un zāles, kustībā pavadītais laiks un kustības ātrums es pieliktu vēl pāris.
Pirmkārt, gatavība pieairēt reizēs, kad ampērstundas iet uz beigām. Tādas reizes var pienākt katram. Kādreiz uzpūš stiprāks vējš, stipri apgrūtinot mājupceļu. Citreiz vienkārši tā aizraujamies ar copi, meklējot perspektīvas vietas, ka atjēdzamies jau ļoti tālu no bāzes. Ja gatavības airēt kaut kādu iemeslu dēļ nav, jāparūpējas par lielāku Ah rezervi. Un otrādi – ir copmaņi, kas darbina elektromotoru vien tad, kad piekūst airēt vai arī vējš airēšanu padara pārāk grūtu. Šajā gadījumā, protams, uz akumulatora rēķina var krietnu eiro porciju ietaupīt.
Citam varbūt svarīga liksies iespēja neparedzētā situācijā lielā ātrumā izbraukt bāzes vietā – ja gadās trauma vai, piemēram, darbā vai mājās kāds negadījums. Pēc Mērfija, tādas situācijas gadās tad, kad esam iebraukuši ezera vistālākajā līcī. Šī būs tā reize, kad teiksi sev paldies par to, ka nenoskopojies pie akumulatoru stenda un izvēlējies ietilpīgāku aķi.
Trešais aspekts ir katra individuālais copes stils. Ja plānā ir apskraidīt padsmit slepenus punktus plašā akvatorijā, tas nozīmē daudz lielāku Ah patēriņu nekā sistēmiska ezera ķemmēšana. Arī tas, ka makšķerēšanas laikā pastāvīgi jāpiedomā pie elektrības taupīšanas, parasti novirza domas no galvenā un copes rezultātu pozitīvi neiespaido.
Kurināt bezjēgā arī gan nav prāts, tāpēc daudzmaz ekonomiskam piegājienam būtu jākļūst automātiskam. Noņemt no dzenskrūves zāles, ja tās tur saķērušās. Retāk motoru izmantot ar maksimālo jaudu. Pirms copes saplānot maršrutu, ņemot vērā vēja virzienu, spēku un arī prognozētās izmaiņas.
AGM AKUMULATORS YUASA L26-AGM, 90 AH, 27 kg
Mastervolt gela akumulators 12V 85Ah, 32 kg
24 V AKUMULATORS LITIJA VALLEY LIFEPO4, 100AH AR BLUETOOTH, 19.1 kg
Akumulatoru veidi
Mūsdienās katram bērnam ir skaidrs, ka mašīnas akumulatoram elektromotoru slēgt klāt nav prāta darbs. Mašīnas akumulators nav paredzēts ilgai slodzei un jau pēc 5–10% kapacitātes iztērēšanas prasās pēc uzlādes. Tāpēc laivā vajag dziļās izlādes akumulatoru, un visi turpmāk apskatītie tādi ir.
Svina skābes akumulatori
Tradicionālajā svina skābes akumulatorā svina plates pastāvīgi atrodas, iemērktas šķidrumā – elektrolītā. Lādēšanas procesā elektrolītā esošais ūdens var pārvērsties gāzēs – ūdeņradī un skābeklī. Tādējādi, krītoties elektrolīta līmenim, plates var atkailināties, kas noved pie strauja akumulatora kapacitātes zuduma. Tāpēc elektrolīta līmenis šādā akumulatorā ir regulāri jāpārbauda un nepieciešamības gadījumā jāpapildina ar destilētu ūdeni.
Jēdzīgāki ir akumulatori, kas izgatavoti no caurspīdīgas plastmasas ar attiecīgām līmeņa MIN un MAX atzīmēm, kas līmeni ļauj kontrolēt vienkāršāk.
Tāpat jārēķinās, ka izgarojušās ūdeņraža un skābekļa gāzes ir eksplozīvas, attiecīgi lādēt vajag tikai un vienīgi labi ventilējamās telpās.
Arī akumulatora lādētājs jāizvēlas rūpīgi, jo tieši nepareizs spriegums ir iemesls stiprākai elektrolīta burbuļošanai lādēšanas laikā.
Visbeidzot – šāda tipa akumulatori ir glabājami, transportējami un lietojami stingri vertikālā stāvoklī. Par šo noteikti ir vērts atcerēties, piemēram, laivu ar piepūšamo grīdu cienītājiem, kuras reti kad ir stingri horizontālas. Šādu akumulatoru novietojot slīpi, atkailinās svina plates – un kapacitāte samazinās.
Tāpat mašīnā šos akumulatorus būtu ieteicams likt tā, lai tiem nebūtu iespējas apgāzties, ne strauji bremzējot, ne griežoties – izlijusi akumulatora skābe sagādās pamatīgas raizes. Ja tā tomēr gadās, skābi neitralizēs ziepjūdens lielā daudzumā.
VRLA tehnoloģija
Pirms vairākiem gadiem tika atklāts, ka, pamainot akumulatora konstrukciju un tā saturu turot zem pastāvīga spiediena (3-5 PSI), iespējams apturēt gāzu izdalīšanos ārpus slēgtās akumulatora telpas. VRLA nozīmē Valve Regulated Lead Acid. Respektīvi – šie akumulatori arī izmanto to pašu svina skābes darbības principu, bet ir būvēti slēgtā korpusā. Tajā ir iestrādāti drošības vārsti, kas izlaiž bīstamās gāzes ārā tikai ārkārtas gadījumā, ja akumulators ir pārlādēts vai tā šūnas bojātas. Līdz ar to šiem akumulatoriem nav vajadzības sekot līdzi elektrolīta līmeņa izmaiņām, tiem nav vajadzīga attiecīgā apkope.
No otras puses, ir jāsaprot, ka apkopes neiespējamība nozīmē arī minimālas remonta iespējas. Piemēram, nepareizi lādējot parasto svina skābes akumulatoru, skāde parasti ir vienkārši labojama, papildinot elektrolīta līmeni. Slēgtajos VRLA modeļos šādas opcijas nav, tāpēc nepareiza lādēšana var beigties ar jauna akumulatora iegādi.
Ir divu veidu akumulatori, kas izmanto VRLA tehnoloģiju – AGM un Gel tipa. Abi varianti būs dārgāki, bet piedāvās arī virkni plusu, salīdzinot ar parastajiem svina skābes akumulatoriem.
AGM (Absorbent Glass Mat) akumulatorā elektrolīts ir iesūcināas, stiklašķiedras sūklī, kas līdzinās salvetei un atrodas starp svina platēm. Šķidrums no AGM akumulatora izkļūt nevar, tātad arī sagāztā stāvoklī akumulators pildīs savas funkcijas, tāpēc to var instalēt arī uz sāniem. Pie tam AGM akumulators ir gatavs īslaicīgi piegādāt arī lielāku strāvu, respektīvi – to var izmantot arī startera griešanai. AGM akumulatorā var arī uzglabāt vairāk elektrības jeb – citiem vārdiem – vienādu Ah gadījumā tas būs mazāks un vieglāks par parasto svina skābes akumulatoru. Tāpat tam būs arī ilgāks mūžs.
Gel tipa akumulatoros elektrolīts ir nevis šķidrā veidā, bet gan gela formā. Arī šie akumulatori ir slēgti un aprīkoti ar drošības vārstiem. Drošības ziņā tie ir pārāki par AGM analogiem, jo gelam vispār nav nekādu iespēju iztecēt pat avārijas gadījumā un visai padarīšanai apgāžoties otrādi. Gela modeļiem ir ievērojami lielāka kapacitāte nekā parastajiem un arī AGM akumulatoriem, tāpēc tie būs krietni mazāki un vieglāki ar identisku Ah skaitu. Tāpat tos uzskata par uzticamākiem un ilgmūžīgākiem. Tai pašā laikā – Gel akumulatori noteikti ir būtiski dārgāki.
Litija akumulatori
Litija akumulatori strauji gūst popularitāti laivotāju vidū, pateicoties to izcilai svara/kapacitātes attiecībai. Priekšrocību tiem tiešām ir daudz, un visas pat ir grūti uzskaitīt. Šajos akumulatoros izmantotā LiFEePO4 (litija-dzelzs fosfāta) tehnoloģija nesatur smagos un retos metālus, šie akumulatori nav toksiski, ir sprādziendroši un ugunsdroši. Atšķirībā no svina skābes akumulatoriem LiFEePO4 nezaudē kapacitāti pat lielākas slodzes laikā. Tas nodrošina stabilu enerģijas noturību līdz pilnīgai izlādei. Tas nozīmē, ka, akumulatoram pamazām tukšojoties, motora jauda nekritīsies.
Izlāde–uzlāde
Šeit nu nianšu ir tik daudz, ka pilnīgi noteikti iesaku pirms pirkšanas ļoti rūpīgi izprašņāt pārdevēju par to, cik daudz akumulatoru var sēdināt, kad, ar ko un kā tas lādējams un kādos apstākļos glabājams. Nākamais solis ir rūpīgi izlasīt akumulatoram klāt pievienoto instrukciju – dubults neplīst, un ne visi pārdevēji ir maksimāli kompetenti visu akumulatoru veidu visās niansēs.
Tomēr dažus pamatprincipus būtu vērts izprast jau pirms pirkšanas, lai pēc tam nav jākož pirkstos, un, ļoti iespējams, pēc akumulatora iegādes nāksies pamainīt daļu savu glabāšanas un lādēšanas paradumu.
Svarīgs katra akumulatora rādītājs ir maksimālais reižu skaits, cik to var izlādēt un atkal uzlādēt. Nekas nav mūžīgs, un akumulators jau īpaši, tāpēc agri vai vēlu tas būs beigts un jāmaina. Izlāžu ciklu skaitu ražotājs parasti norāda, un to var uzskatīt par izejas ciparu. Kādam tās ir 100 reizes, citam 500 vai vairāk. LiFEePO4 modeļiem ciklu skaits sasniedz 2000 un vēl vairāk.
Šeit uzreiz der parēķināt, cik bieži sezonas laikā plāno braukt uz copi un cik sezonām akumulatora tad pietiks. No otras puses, jārēķinās, ka katram akumulatoram ir savs mūža garums arī laika ziņā – 10 gadus tas diez vai izturēs, pat ja lietosi to tikai pāris reizes sezonā.
Jāsaprot arī, ka ražotāja norādītais uzlādes ciklu skaits ir reāls optimālas ekspluatēšanas gadījumā. Svina skābes akumulatora gadījumā optimāli būtu to izlādēt līdz 60–70% un tad uzreiz likt uzlādēt. Izbraucot aķi tukšāku par šiem optimālajiem cipariem, kopējais ciklu skaits samazināsies. Izbraucot pavisam uz nulli – process jau būs ļoti ātrs. Līdz ar to retākas lietošanas gadījumā, piemēram, var pagrēkot un pasēdināt akumulatoru vairāk, apzinoties, ka tā beigas tāpat drīzāk pienāks laika, nevis izlādes ciklu skaita dēļ. Savukārt, ja copēt braukā bieži, ražotāja parametru ievērošana paildzinās tā lietošanas laiku.
Litija akumulatoriem matemātika gan ir savādāka, tos var sēdināt praktiski līdz nullei, un izlādes ciklu skaits nemainīsies. Tas nozīmē, ka reālajā darbā no 50Ah litija akumulatora vari dabūt tikpat daudz elektrības, cik no 90AH svina skābes akumulatora. Teorētiskos aprēķinos.
Glabāšana
Glabāšana – šis ir aspekts, par kuru aizdomājamies visretāk, bet kam arī būtu jāpievērš uzmanība jau pirms akumulatora izvēles. Parastais svina skābes akumulators glabāšanas laikā nosēžas, tāpēc pareizāk to būtu turēt pieslēgtu pie lādētāja tā saucamajā peldošajā režīmā, kad lādētājs pastāvīgi uztur akumulatoru pilnu. Tāpat jāatceras, ka šim akumulatoram vajadzēs ventilējamu telpu. Gela un modernie AGM modeļi paši no sevis izlādējas minimāli, tāpēc ziemu mierīgi pārdzīvos bez papildu uzlādes. Vienīgi nevajadzētu tos atstāt neapkurinātā garāžā vai šķūnī – ilgs sals par labu nenāks.
Visi svina skābes akumulatori ir uzglabājami pilnībā uzlādēti, bet litija variantiem ir savādāk. Tie ilgstoši jāglabā uzlādēti līdz 60–80%. Vislabāk to nodrošināt, izmantojot tieši šim tipam paredzētu lādētāju, kas pareizajā mirklī uzlādi apturēs. Tāpat der zināt, ka litija modeļi ir aprīkoti ar BMS (Battery Management System), kas kontrolē visu akumulatora darbību un ļauj sekot līdzi tā veselībai caur aplikāciju telefonā.